Ahli Parlimen Gua Musang itu berkata, perbelanjaan per
kapita Malaysia dalam sektor pendidikan begitu tinggi, lebih dari negara jiran
dalam Asean, malah lebih banyak dari Korea Selatan dan Jepun.
"Mutu pencapaian negara kita mengikut ujian Program
Pencapaian Pelajar Antarabangsa (Pisa), satu ukuran antarabangsa, pada
puratanya lebih rendah dari apa yang kita harapkan dalam menuju kepada ekonomi
yang berasaskan ilmu.
"Keputusan ini menunjukkan pelajar kita yang berumur 15
tahun menampakkan mereka ini berkedudukan 3 tahun lebih ke belakang jika
dibandingkan dengan mereka pada umur sama daripada Singapura, Korea Selatan,
China, Jepun dan termasuk daripada Vietnam yang dahulunya di belakang
kita," kata bekas menteri kewangan itu yang lebih dikenali sebagai Ku Li.
Beliau berkata demikian pada majlis penyampaian hadiah Kolej
Yayasan Saad di Melaka hari ini.
Katanya, sistem pendidikan Malaysia, sama ada di peringkat
rendah, menengah atau tinggi, bergantung kuat kepada sistem berasaskan
peperiksaan, bukan berasaskan pembelajaran, “discovery” dan pemikiran kritikal.
"Sebagai perbandingan, dalam ujian TIMMS (Trends in
International Mathematics and Science Study) bagi pencapaian matematik, Malaysia
jatuh dari 520 dalam tahun 1999 kepada 440 bagi tahun 2011.
"Dan dalam TIMMS bidang sains, kedudukan kita menurun
dari 510 dalam tahun 2003 kepada 426 tahun 2011 – menurun, bukan naik!"
katanya.
Putrajaya memperuntukkan sejumlah lebih RM56.7 bilion bagi
perbelanjaan pendidikan dalam Bajet 2015, jumlah terbesar antara semua bidang
belanjawan lain. Dari jumlah itu, 21% untuk pengajian tinggi.
"Sangat nyatalah dari statistik yang diajukan ini,
kerajaan Malaysia memang memberi tekanan kuat terhadap perbelanjaan pendidikan.
"Malangnya, perbelanjaan pendidikan yang tinggi ini
dibandingkan dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK), tidak berbaloi,
sekurang-kurangnya tidak memberi pulangan terhadap kualiti atau peningkatan
penghasilan mutu dalam pendidikan," kata Ku Li.
Beliau berkata, dari segi perbelanjaan per kapita, Malaysia
membelanja empat kali ganda bagi pendidikan tinggi berbanding pendidikan rendah
dan menengah.
Manakala, dari segi pulangan kepada pelaburan, ratio atau
dividen pendidikan, kerajaan katanya, harus memberi tekanan lebih kepada
pendidikan rendah dan menengah, terutamanya yang boleh meningkatkan kemahiran.
"Dengan cara demikian, kedudukan ekonomi negara akan
lebih baik jika taraf pendidikan kalangan tenaga kerja negara bertambah tinggi.
"Inilah satu-satunya cara menaikkan negara ke taraf
ekonomi bergaji tinggi, melalui peningkatan produktiviti. Bukan semata-mata
mengejar ekonomi berpendapatan tinggi bagi mencapai status negara maju,"
katanya.
Ku Li turut berkata, hal ini kerana lebih 85% penduduk
Malaysia merupakan golongan pekerja yang makan gaji, bukan pemilik harta atau
bekerja sendiri.
Menurut Perbadanan Produktiviti Malaysia, tahap produktiviti
pekerja negara ini jauh lebih rendah daripada negara seperti Amerika Syarikat,
Jepun, United Kingdom, Korea Selatan dan Singapura.
"Purata pekerja Malaysia mencatatkan nilai produktiviti
hanya sebanyak RM43,952 setahun.
"Berbanding pekerja Amerika Syarikat mengungguli
senarai dengan tahap produktiviti sebanyak RM285,558 setahun, diikuti pekerja
di Jepun RM229,568 dan Hong Kong RM201,485.
"Ini bermakna, pekerja Malaysia bekerja dalam tempoh
yang lebih panjang berbanding negara lain, namun menghasilkan pulangan yang
lebih rendah," katanya.
Malah, beliau turut berkata, 80% dari tenaga kerja seluruh
Malaysia mempunyai kelayakan pendidikan setakat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).
Ku Li turut menyuarakan kebimbangannya berkenaan kedudukan
mutu penghasilan pelajaran negara kita.
"Memandangkan hal ini pada keseluruhannya, tidak
hairanlah kerajaan kita perlu menumpukan perhatian yang lebih kritikal dalam
hal belanjawan dan kesannya ke atas pencapaian dan mutu pendidikan di negara
kita ini.
"Usaha ini terdapat dalam bentuk Blueprint Transformasi
Pendidikan yang dilancarkan kerajaan awal tahun ini. Saya berdoa semoga usaha
ini berjaya mencapai sasaran demi kepentingan ekonomi dan generasi akan
datang," katanya.
Beliau menambah, Putrajaya juga perlu mengkhusus bukan saja
kepada prasarana yang baik, tetapi juga kepada keberkesanan kurikulum dan
proses pengajaran serta pembelajaran, dan kualiti guru yang mengajar.
Katanya, proses pembelajaran sangat penting bagi seseorang
pelajar kerana ianya mempengaruhi bagaimana mereka boleh mencapai kemajuan,
sambil menambah, pembelajaran “rote learning” tidak membantu.
"Kita hantar anak-anak kita belajar, tidak ada lain
sebab, (tetapi) supaya dia akan disediakan dengan ilmu dan kepandaian untuk
berjaya apabila lulus persekolahan atau universiti.
"Tetapi, pembelajaran 'rote learning' atau membabi buta
sahaja tidak akan membolehkan pelajar meningkatkan daya fikir dan daya
penyelesaian masalah yang amat penting bagi dunia kerjaya kelak, dan bagi
menjadikan pelajar itu warga yang berfikir, berdisiplin dan
bertanggungjawab," katanya.
Beliau juga mengingatkan guru dan ibubapa agar tidak terlalu mengagungkan pencapaian 'semua A' dalam peperiksaan awam seperti Penilaian Menengah Rendah dan Sijil Pelajaran Malaysia. Sumber
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.