Followers

Monday, November 17, 2014

MCA jangan cabar kami, kata PERKASA

 
 
PERKASA hari ini menyifatkan MCA bertindak keterlaluan apabila mengkritik cadangan pembentukan Mahkamah Persekutuan Syariah yang sebanding dengan mahkamah sivil.

"Ia seolah mencabar umat Islam dan mencampuri urusan undang undang Islam yang termaktub di mahkamah syariah,” kata ketua wiranya Irwan Fahmi Ideris.

Pengerusi biro keharmonian agama MCA Datuk Seri Ti Lian Ker semalam berkata, beliau bimbang jika Mahkamah Persekutuan Syariah, seperti dicadangkan kerajaan, akan mengatasi Mahkamah Rayuan Sivil.

Katanya, penubuhan mahkamah itu juga melanggar peruntukan dalam Perlembagaan yang menyebut bahawa undang-undang paling tinggi adalah Perlembagaan dan undang-undang syariah hanya ke atas orang Islam.

Ti juga berkata, kecenderungan menganggap undang-undang Tuhan lebih tinggi berbanding undang-undang sekular adalah salah kerana “manusia tidak boleh dipercayai apabila berlagak seperti Tuhan.

Dalam kenyataannya hari ini, Irwan berkata, Ti tidak berhak campur tangan, apatah lagi mempertikaikan perihal perundangan Islam.

“Jangan cuba membangkitkan kemarahan umat Islam dengan mencabar institusi perundangan islam di negara ini.

"Jangan 'menghina' semata mata mahu meraih sokongan sahaja.” katanya.

Irwan juga menyifatkan kenyataan itu bertujuan meraih simpati kerana kegagalan mereka meraih undi serta sokongan bangsa mereka sendiri. 



Malaysiakini

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.