Followers

Saturday, November 1, 2014

KES LIWAT ANWAR : KETUA PENDAKWA DI KRITIK HEBAT

 

Semalam, peguambela Ramkarpal Singh berhujah bahawa tindakan Jude tidak men‎gikut prosedur apabila membuka bahan bukti yang dibungkus. Beliau mendakwa pegawai polis itu berbohong apabila mengatakan tidak ada pencemaran bukti.

Jawapan Shafee Abdullah (gambar)sebagai ketua pendakwaan dalam membalas hujah pasukan peguam bela Anwar hari ini tidak menampakan kewajaran dan hanya menjadi bahan cemuhan dan kelucuan orang ramai.

Komen-komen pembaca walaupun bukan dari kalangan loyar, tapi seronok juga bila membacanya. Walaupun lucu, tetapi ada kebenarannya:

Shafee berkata :

Walaupun bungkusan plastik luar sampel dibuka, kandungan sampel didalam tiub tidak terusik. Katanya, pegawai penyiasat Jude Pereira membuka bungkusan itu kerana beliau tidak nampak sebarang tanda dalam tiub dan mahu meletakkannya ke dalam sampul berlainan dan membuat tanda label. Proses itu adalah prosedur biasa mengikut arahan ketua polis, kata Shafee.- 

Respon pembaca :

Nicky: Jika beg diluar yang besar boleh dibuka, maka kandungannya keseluruhan (tabung, dll) boleh digantikan dgn kandungan palsu, oleh sesiapa sahaja, oleh itu ada keraguan dari gangguan. Jika u mahu menambah label, dan lain-lain, bawa kembali ke hospital dan meminta mereka untuk melakukannya.
alaskancod : Sampah didukung oleh Shafee. Dengan membuka seal luar telah mengganggu bukti. ABU 
DareStar:  Sama ada seal pada tiub utuh atau tidak adalah tidak penting, hakikat bahawa tiub boleh digantikan selepas seal beg itu dirusakan, itu yang penting. Bolehkah anda membuktikan bahawa ianya tidak berlaku, kaunselor? Apakah ada cara untuk membuktikan, tanpa sebarang keraguan yang munasabah bahawa ini tidak berlaku? 

Shafee berkata :

Hari ini, Shafee berkata kerosakan mungkin berlaku jika profil DNA lain dimasukkan, tetapi membangkitkan persoalan kemampuan Jude mendapatkan sperma lain‎ kepada lima panel hakim.
 "Adakah dia pergi ke bank sperma? Bagaimana mahu mendapatkan air mani baru yang hanya kira-kira 60 jam tempohnya," Shafee bertanya kepada ‎mahkamah.~ di sini

Respon pembaca :

mas2pek 1: "Adakah dia sudah pergi ke bank sperma? Bagaimana anda mendapat cukup air mani segar iaitu kira-kira 60 jam berlalu?" Shafee bertanya.
Anda seorang lelaki. Saya pasti anda tahu jawapannya.
 
Berikut adalah beberapa ulasan mengenai akuan Jude semasa perbicaraan di Mahkamah Tingi :  Jude tidak menafikan sampel itu disimpan di dalam almari peti besi tanpa kemudahan mengawal suhu, dan berkata penghawa dingin pejabatnya mampu mengekalkan kandungan sampel sentiasa sejuk. - di sini 
sky_fall : Shafee, maka rumah anda tidak perlu peti sejuk. Air-con sudah cukup. Menjadikan bilik dingin dan juga barangan yang mudah rosak anda fresh..2 dalam 1.

Keithchua: Pada suhu ke berapa yang Mr Pereira menetapkan penghawa dingin? Apakah carta suhu yang dirakamkan yang dikemukakan sebagai ekshibit mahkamah. Apakah suhu di dalam kabinet di mana contoh itu telah disimpan? Sekali lagi di manakah carta suhu? Saya percaya Mahkamah akan menuntut bukti standard tinggi bukti.

Busukbelacan : Bayangkan jika pernah Anwar kononnya melakukan liwat pada Saiful yg enggan didakwa 30 minit - Anwar pada masa itu yang relevan akan berusia 62 atau 63 tahun. Baginya untuk terlibat dengan kuat pada Saiful, Anwar mesti "luar biasa kuat dan teguh" untuk menyampaikan prestasi yang superman! Anwar adalah seperti He-Man atau dikenali sebagai maskulin! Saya ragu-ragu ia boleh berdiri penuh 18 lubang permainan golf apatah lagi "super-pengisian lain mitra laki-laki dari belakang" selama 30 minit !! Saya benar-benar ragu Anwar boleh bertahan selama 3 minit untuk melakukan apa-apa perbuatan !! 

Woody : "Air-con menyejukan bukti DNA " perlu dilihat dalam keseluruhan konteksnya. Jika air-cond yang disimpan di dalam peti sejuk, ia tidak kira bukti DNA yang disimpan di dalam kabinet besi.
Sureca1: Seharusnya mengatakan Sai-ful duduk di atas pembekuan keselamatan selama 3 hari

Pestkiller: Benar-benar orang bodoh menyimpan sperma pada bilik. Cecair biologi mesti disimpan di dalam peti sejuk untuk mengekalkan kesegaran itu untuk kegunaan masa depan. 

fumakilla: Shafee pastinya percaya bahawa sejak dna boleh bertahan dalam dubur manusia selama dua hari, dalam bilik aircon harus lebih dari keadaan yang ideal.

Lawrence_cjlee : Shafee berkata "Air-con mengekalkan bukti DNA sejuk .." Dia seolah-olah tidak dapat membezakan antara air-con dan makmal beku-kit Untuk menjaga sel dalam keadaan baik ..you perlu membiarkan sampel perlahan-lahan beku dalam wap nitrogen cecair Hujah jenis ini tidak harus datang dari seorang peguam yg terlatih lah 

PH_Chin : Hahaha ... ini harus menjadi paling kelakar tahun ini! Air-con di pejabat siasatan polis boleh menyimpan sampel DNA sejuk. Adakah anda tahu berapa ramai orang yang telah masuk dan keluar dari pejabat, TS Shafee? Dan anda pasti tiada siapa yang telah mengganggu sampel? Adakah anda tahu pistol pun boleh hilang dalam balai polis walaupun di dalam kunci?

Yeorosie:  Penyaman udara tidak boleh menyimpan bahan organik segar, cuba simpan sekeping daging di dalam bilik selama 3 hari. Selain itu penyaman udara tidak akan terpasang terus menerus selama 24 jam. Sesiapa yang mempunyai akal fikiran dapat melihat sama ada penyaman udara boleh mengekalkan barangan yang segar selama beberapa hari.

samng2 :  Mereka perlu mendapatkan pendapat pakar dari bank sperma bukan spekulasi.

BangsaMalaysia: LOL! Tajuk menyatakan penghawa dingin terus DNA keren? Ya Tuhan .. Saya tertanya-tanya adakah dia tahu apa yang dia cakap mengenainya? Adakah anda tahu rapuh dan kecil DNA kita dan kesalahan sedikit boleh membawa kepada kemusnahan besar DNA? Kata-kata jujur tidak dapat menggambarkan betapa bodohnya anda berada. Sila jangan menghina Malaysia.

Infernalaffair: "Bagi dakwaan pembelaan bahawa Pereira telah dikompromi sampel dengan menjaga mereka di kabinet keluli di pejabatnya, bukan kemudahan penyejukan yang tepat, Shafee berkata Pereira tidak menafikan berbuat demikian, tetapi telah dikurangkan ini dengan menghidupkan penghawa dingin pejabat untuk menjaga sampel sejuk."

 Jika ini adalah kes itu, maka tidak ada keperluan untuk unit penyejukan khas untuk menyimpan sampel. Hanya kumpulkan barang-barang di mana-mana di dalam bilik air-cond!

TheTMeye : "Bagi dakwaan pembelaan bahawa Pereira telah berkompromi dengan menyimpan sampel-sampel dalam kabinet keluli di pejabatnya, bukan kemudahan penyejukan yang tepat, Shafee berkata Pereira tidak menafikan berbuat demikian, tetapi telah mengurangkan ini dengan menghidupkan penghawa dingin pejabat untuk menjaga sampel sejuk. "

 LOL, jadi untuk 364 hari lain setahun dia mengoffkan air-con itu??? Sila tambah kaedah novel ini kepada jurnal saintifik komuniti: " Cara-cara Air-Con Malaysia mendingin Sampel". Undang-undang Malaysia akan menjadi kebodohan terbesar jika hujah menggelikan ini diterima. 

Auchinaman: Itu adalah satu gambaran yang tenang ... melarikan diri dari ketidakadilan. Seperti di dalam ucapan kamu di UM: 

Anda membela keadilan dan kebebasan untuk rakyat Malaysia ... ya RAKYAT dan tidak lari untuk keselesaan. Anda meletakkan diri anda sendiri berisiko siksaan dan kekerasan demi RAKYAT itu.

 Anda memberikan keluarga bebanan hidup yg berat dengan kebimbangan dan penderitaan demi RAKYAT. 

 Tunduk 90 darjah penghargaan saya kepada anda dan lain-lain TOKOH-TOKOH sebenar yang mempertahankan kebebasan dan keadilan untuk RAKYAT dan menderita hukuman penjara dan penyeksaan emosi. 

 Semoga Allah memberkati anda dan keluarga dengan aman dan selesa di masa ujian getir ini. Kepada pihak pendakwaan... ingatlah anda bertanggungjawab kepada Yang Maha Kuasa.

day-jar Woo : Jangan ketawa! Di rumah shafee ini memang tidak ada peti sejuk. Dia hidupkan air-connya untuk 'memelihara' makanan termasuk daging, sayur-sayuran dan buah-buahan dalam rumahnya! itu memberitahu semua berhenti membeli peti sejuk, termasuk makmal di seluruh negara - peti sejuk yang tidak diperlukan, menjimatkan kos !!! WTF 

confusious21: Jika menyimpan sampel di dalam peti sejuk adalah bersamaan dengan menjaganya agar tetap di dalam bilik berhawa dingin maka mengapa makmal forensik dan ahli patologi makmal disediakan dengan mesin canggih yang dibeli dengan harga yang begitu mahal? Suhu di ruang air-con adalah 16 derajat Celcius dan freezer di rumah adalah -4 darjah celcius. 
 
Suhu untuk menyimpan bahan suntikan dan spesimen harus 4 degree ke 6 degree centigrade jika saya tidak silap saya. Jadi kenapa pintar -semua Shafiee kita boleh mengatakan ok untuk menjaga spesimen dalam bilik ai- con, freezer tidak diperlukan

miseryface : Lain kali aku letakan daging atau susu dalam bilik 'air-con' selama 48 jam, lihat anda mahu menelannya atau tidak? Sumber ~ No tampering of DNA evidence, prosecutor says in Anwar appeal


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.