Followers

Monday, November 24, 2014

Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) menggesa supaya perbicaraan Mejar Zaidi Ahmad...

Undang² ni memang pelik, sepatutnya orang yang buat laporan tentang penyelewengan tu dipertahankan. 

Badan yang menyeleweng tu perlu disiasat. Ni dah terbalik dah... Lain la kalau tuduhan itu terhadap individu, pengadu perlu tunjukkan bukti dan saksi terlebih dahulu. 

Dalam kes mejar Zaidi Ahmad Tudm II ni dia dah tunjuk bukti yg Spr Dakwat Tak Kekal.
Kes Mejar Zaidi: Keputusan peguam mohon mahkamah dibubar
23 November 2014.


KUALA LUMPUR: Perkembangan terakhir agak mengejut dan mahkamah dijangka akan memberi keputusan Pihak Berkuasa Sidang tentang permohonan peguam Mejar Zaidi supaya mahkamah dibubarkan setelah dijumpai komen berkenaan kes ini dalam laman berita Malaysiakini.


Komen tersebut dikatakan dibuat oleh seorang anggota panel penghakiman dan berbunyi, "klu tak nak jd tentera duk kampung motong getah je".

Bersih 2.0 sudah membuat kenyataan media menggesa siasatan menyeluruh dijalankan tentang kemungkinan prejudis dalam panel penghakiman (lihat http://www.bersih.org/bersih-2-0-gesa-siasat-dakwaan-hakim…/).

"Kami masih mempertahankan Mejar Zaidi dan menekankan bahawa beliau sama sekali tidak bersalah, malah telah menunjukkan kesetiaannya terhadap rakyat dan negara dengan melaporkan perkara ini kepada pihak polis supaya siasatan dibuat terhadap isu dakwat kekal," ujar Bersih 2.0 dalam satu kenyataan.

Aduan itu tidak mendedahkan apa-apa perkara yang menjejaskan keselamatan negara.
Perlu ditekankan lagi, kata Bersih 2.0 bukan imej institusi tentera yang tercemar tetapi imej Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Namun badan tersebut masih tidak dipertanggungjawabkan atas kegagalan dakwat kekal pada PRU13, sebaliknya Mejar Zaidi yang berprinsip atas kebenaran pula yang dihakimi.

Perbicaraan bersambung esok di Kompleks Mahkamah Tentera (TUDM) Pangkalan Udara KL, Kem Sungai Besi, Kuala Lumpur.

www.bersih.org

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.