PENGURUSAN MAS perlu berani buat perubahan dan bersaing dengan pesawat-pesawat lain demi mengembalikan semula zaman kegemilangan syarikat penerbangan nombor satu negara.
SAYA terpanggil berkongsi pandangan terhadap syarikat penerbangan
negara kita Malaysia Airlines System (MAS) yang kini sedang menghadapi
krisis kewangan yang amat serius.
Kerugian demi kerugian yang dilaporkan kadang-kadang tidak dapat diterima oleh akal kita yang waras.
Bagi saya tiada kekurangan yang ketara antara MAS dengan
syarikat-syarikat penerbangan lain malah dalam satu segi MAS dilihat
lebih gagah dari pesaingnya.
Pun begitu tidaklah perlu kita membandingkan MAS dengan Singapore Airlines, Etihad dan yang lain-lain yang setaraf dengannya.
Namun apa yang sangat membanggakan saya ialah aset-aset terutama pesawat
yang dimiliki MAS setara dengan syarikat-syarikat gergasi dunia. Mereka
ada Airbus A380, kita pun ada enam buah pesawat.
Ini menunjukkan MAS tidak ketinggalan. Saya sangat sayang dan akan
terkilan jika suatu hari nanti syarikat penerbangan negara jatuh ke
tangan orang lain.
Pada pandangan saya, kerugian yang ditanggung MAS bukanlah kerana
kekurangan sambutan daripada pelanggan tetapi kemungkinan besar atas
sebab-sebab ketidakcekapan pengurusannya, tiada integriti atau berlaku
ketirisan di mana-mana.
Cuba kita imbas kembali semasa Datuk Seri Idris Jala menjadi CEO
(2005-2009), MAS telah memperoleh keuntungan biarpun tidak seberapa
kalau dibanding dengan kerugian yang dialami sekarang ini.
Seperkara lagi yang perlu dititikberatkan ialah kos penyelenggaraan
pesawat yang tinggi. Mungkin MAS ingin menjaga prestij. Ini tidak dapat
dinafikan kerana selama ini MAS telah memenangi banyak anugerah
peringkat global.
Walaupun anugerah perlu sebagai pengiktirafan tetapi MAS wajar
memikirkan tentang keuntungan kerana rakyat yang prihatin akan terus
menanti khabar gembira dari syarikat penerbangan kebangsaan mereka.
Tawaran harga murah juga perlu diadakan sekerap mungkin untuk bersaing
dengan syarikat penerbangan lain.
Sajian makanan dan minuman sekarang tidak mengharapkan sajian istimewa, mereka lebih gemarkan tambang murah.
Untuk meminimakan kos penyelenggaraan semua pesawat, MAS sepatutnya
menyerahkan tugas itu kepada AIROD. Kepakaran AIROD dalam teknologi
penerbangan telah mendapat pengiktirafan antarabangsa sehingga ada
syarikat penerbangan negara lain menghantar pesawat mereka untuk dibaik
pulih oleh AIROD. Selain itu, laluan tidak ekonomik perlu dihentikan
dengan segera.
Walaupun reputasi MAS telah terencat berikutan insiden MH370 dan MH17,
tetapi bagi saya itu bukanlah faktor utama. MAS masih berupaya terbang
dan kepercayaan orang ramai masih jitu walaupun kengerian tetap
terpahat.
Seperti yang disarankan oleh beberapa pihak, MAS juga perlu mengubah
penampilan terutama pramugari Islam diwajibkan memakai tudung dan
hidangkan semua makanan dan minuman halal dalam penerbangan.
MAS juga boleh melabelkan di badan semua pesawat, umpamanya dengan moto
‘PENERBANGAN SELAMAT LAGI BARAKAH’ atau lain-lain yang bersesuaian. Saya
yakin walaupun berpenampilan sedemikian, ia tidak akan mengubah
persepsi penumpang domestik dan antarabangsa terhadap MAS malah
berkemungkinan juga akan lebih digemari kerana mewujudkan kelainan dari
syarikat-syarikat penerbangan antarabangsa.
Pemilikan penuh Khazanah Nasional atas semua kepentingan MAS dilihat
sebagai satu strategi yang sangat baik bagi pengstrukturan semula pelan
pemulihan MAS. Pemberhentian 6,000 kakitangan juga dilihat sebagai satu
formula yang bagus, memandangkan lebihan tenaga kerja akan menjurus ke
arah pembaziran tenaga kerana tidak seimbang dengan keperluan sebenar.
Pada saya pampasan yang dibayar kepada kakitangan yang diberhentikan
agak tinggi iaitu melebihi RM1.9 bilion, tetapi pulangan jangka panjang
yang akan diperoleh kelak akan lebih berbaloi jika penyusunan semua
dibuat dengan teliti.
Saya juga berharap MAS mempunyai jati diri. Walaupun berada dalam
kegawatan sekalipun MAS tidak perlu ada cita-cita untuk bergabung dengan
mana-mana syarikat penerbangan. Suntikan RM6 bilion oleh kerajaan
dirasakan telah memadai untuk pelan pemulihan MAS. Mungkin dalam masa
yang singkat MAS tidak perlu mengharapkan keuntungan yang lumayan,
tetapi perlulah dikurangkan kerugian ke tahap yang paling minimum.
Pandangan-pandangan dan idea-idea bernas dari ‘orang-orang lama’ MAS
bahkan rakyat jelata juga perlu didengar.
Kebarangkalian MAS terpaksa menanggung kos yang tinggi dalam pencarian
MH370 juga ada asasnya. Tetapi setakat ini tiada maklumat negara-negara
yang sama-sama mencari seperti China, India, Amerika Syarikat, Jepun,
Britain dan sebagainya akan menuntut kos pencarian.
Pengurusan di peringkat atasan amat penting. Apa salahnya Tun Dr.
Mahathir Mohamad sendiri dilantik sebagai Penasihat MAS memandangkan
idea-idea Tun amat bernas walaupun Tun bukanlah seorang ahli korporat.
Manakala Tan Sri Khalid Ibrahim (mantan MB Selangor) sebagai Pengarah
Urusannya. Gandingan kedua-dua tokoh ini diyakini mampu memulihkan dan
membawa MAS ke arah kecemerlangan.
Kita berjaya menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang disegani di
dunia, inikan pula hanya sebuah ‘syarikat penerbangan’. Jangan jadikan
ini kegagalan kita!
HASSAN BAKAR
Pendang, Kedah
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.