Followers

Wednesday, September 17, 2014

INFO KESIHATAN : Air LEMON - Khasiat minum air lemon ketika panas !

Minum Air Panas dengan Lemon di Pagi Hari Membuat Tubuh Badan Lebih Segar Bugar..


Apa yang dimakan atau minum di pagi hari akan mempengaruhi keadaan tubuh seharian . Memulakan hari dengan secawan air panas dengan lemon atau limau akan memberikan banyak manfaat .

Sebelum bekerja di pagi hari , anda boleh minum secangkir air hangat yang ditambah air perahan lemon , atau masukkan hirisan lemon ke dalam cawan . Air hangat dengan lemon mempunyai banyaka manafaat yang akan membuat tubuh anda lebih sihat .



Berikut 9 manfaat yang boleh anda peroleh dari air hangat dengan perahan jus lemon:



1 . Sumber Vitamin dan Mineral:

Telah diketahui bahawa buah kuning ini adalah sumber kaya Vitamin C yang dikenali sebagai anti -oksida , anti -bakteria dan juga membantu dalam membangunkan sistem imun, Vitamin B yang adalah untuk pengeluaran tenaga, Riboflavin membantu dalam pertumbuhan, pembaikan dan pembangunan bersama-sama dengan tisu mineral seperti kalsium , magnesium dan fosforus yang membantu dalam menambah kekuatan tulang dan gigi. Meningkatkan sistem kekebalan tubuh.


Lemon kaya akan vitamin C dan kalium . Vitamin C sangat bagus untuk mengatasi selsema dan kalium bekerja merangsang fungsi otak & saraf yang membantu mengawal tekanan darah .

2 . Mengimbangi pH

Lemon adalah makanan yang bersifat asam , padahal tubuh yang sihat bersifat basa (basa adalah senyawa kimia yang menyerap ion hydronium ketika dilarutkan dalam air.Basa adalah lawan (dual) dari asam, iaitu ditujukan untuk unsur/senyawa kimia yang memiliki pH lebih dari 7). Tetapi ketika masuk ke dalam tubuh , lemon akan bersifat basa dan kandungan asid sitrik dalam limau tidak mencipta keasidan dalam metabolisme tubuh . Sehingga pH dalam tubuh anda tetap seimbang dengan mengambil limau

3. Pembersihan Fungsi Hati

Hati adalah organ utama yang menyahtoksin , menghasilkan protein dan bio- bahan kimia yang dikenali sebagai bertanggungjawab untuk pencernaan badan yang betul . Ia telah mendapati bahawa air lemon membantu hati untuk menjalankan segala tanggungjawabnya lebih berkesan kerana ia meningkatkan jumlah enzim yang menyahtoksik hati , selain daripada limau ini dikenali sebagai diuretik yang membantu dalam meningkatkan kadar di mana air kecil berlaku yang akhirnya membersihkan badan.

4 . Membantu Penurunan Berat Badan

Limau mempunyai kandungan serat pektin yang tinggi , yang membuat anda tidak mudah merasa lapar . Oleh kerana itu , limau boleh dijadikan pilihan yang tepat untuk membantu anda menurunkan berat badan .


Terlalu banyak toksin dan bahan buangan di dalam hati akan mempunyai kesan ke atas metabolisme badan yang seterusnya meningkatkan lemak badan. Air limau dikenali untuk membantu hati dalam penghapusan semua bahan buangan juga meningkat lemak badan bagaimanapun lemon perlu disokong oleh diet dan aktiviti fizikal.

5. Membantu Melancarkan Pencernaan

Air hangat berfungsi untuk merangsang saluran pencernaan dan gerak peristaltik dalam dinding usus . Sehingga makanan yang anda makan akan dicernakan dengan baik . Mineral dan vitamin pada lemon juga dapat membantu melonggarkan racun di saluran pencernaan .

6 . Bertindak Sebagai Diuretik Semulajadi

Minum jus lemon akan meningkatkan keinginan untuk buang air kecil . Sehingga racun - racun dalam tubuh akan secepat mungkin dikeluarkan dari tubuh melalui air kencing dan membuat saluran kencing anda tetap sihat .

7. Membersihkan kulit Menghentikan Kedutan

Lemon dikenali untuk membantu dalam memadam kedutan juga mempunyai penampilan yang lebih baik untuk kulit pada penggunaan biasa. Jika badan mempunyai terlalu banyak toksin maka kulit tidak kelihatan sihat .. air limau boleh menjadikan kulit yang jelas dan berseri. 


Lemon juga mempunyai asid sitrik yang membantu dalam memerangi jerawat membuat ini salah satu ubat yang paling murah dan paling biasa didapati untuk merawat kedutan dan mendapatkan kulit pada masa yang sama berseri.

Vitamin C dalam lemon boleh membantu mencegah kedutan dan timbulnya noda pada kulit wajah . Sari lemon dapat membersihkan racun dalam darah yang juga boleh meningkatkan keindahan kulit .

8 . Mencegah Dehidrasi

Ketika tubuh anda mengalami dehidrasi , organ tubuh tidak dapat melakukan semua fungsinya dengan optimum sehingga menyebabkan penumpukan racun , stres , sembelit dan masalah kesihatan lain . Lemon mengandungi mineral dalam jumlah yang banyak dan akan membantu anda terhindar dari bahaya dehidrasi .

9. Mencegah Masalah Pernafasan

Air Lemon dikenali untuk merawat sebarang jangkitan dada dan memberhentikan batuk kecil, limaujuga dikenali sebagai Rawatan yang terbaik untuk orang yang menderita asma dan alahan. 


Lemon juga dikenali untuk merawat nafas berbau dan mana-mana sakit gigi bersama-sama dengan gingivitis disebabkan oleh kadar yang lebih tinggi asid sitrik yang apabila diambil dalam kandungan meningkat akan menyebabkan kemudaratan kepada enamel gigi.

Berikut adalah proses dimana air limau buatan sendiri boleh disediakan untuk santapan pada waktu pagi

Ambil secawan @mug yang penuh dengan air sama ada suam atau pada suhu bilik dan mereka yang menderita dengan masalah penghadaman boleh menggunakan air panas.Kemudian perah jus daripada setengah biji lemon @ limau segar ke dalam cawan ini....
Kacau dan minum tanpa gula....


P/S:.Adalah dinasihatkan untuk tidak menggunakan air limau botol kerana kehadiran peningkatan sulphites yang menyebabkan alahan di kalangan beberapa orang....stay fresh! gunakan buah-buahan segar..


Kredit to: Dr. Giena Hadi


Best regards,
Maziah Ismail

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.