Kalau dah puak-puak tahu undang-undang pun berselisih pendapat inikan pulak ahli biasa
Ini
terjadi bukan apa, kerana ada yang sokong melulu dan ada pula yang
benar-benar faham undang-undang dan mentafsirkannya dengan ikhlas.
Tapi biasalahkan......ayat Alqur'an lagi boleh ditafrsirkan mengikut kehendak masing-masing!
Undang-undang memang yang boleh manipulasinya adalah yang tahu undang-undang
Tafsir Qur'an pula pastinya yang celik arab dan Qur'anlah. Yang buta arab mana boleh buat benda tu!
LUHAM Terengganu pertahan Hadi Awang
KENYATAAN RASMI LUJNAH UNDANG-UNDANG DAN HAK ASASI MANUSIA (LUHAM) PAS NEGERI TERENGGANU BERHUBUNG PENAFSIRAN PERLEMBAGAAN PAS
Kami menyatakan
pendirian bahawa kami tidak bersetuju dengan Kenyataan Rasmi LUHAM Pas
Pusat yang dibuat pada 9hb September, 2014.
Kami ingin
menegaskan bahawa Wakil dari LUHAM Pas Terengganu tidak dipanggil untuk
menghadiri mesyuarat pada 8 September 2014 dan oleh itu pendapat LUHAM
Pas Pusat tersebut tidak mewakili semua anggota jawatankuasa LUHAM di
peringkat negeri-negeri.
Berhubung
dengan penafsiran undang-undang oleh Majlis Syura Ulama’, kami
berpendapat bahawa LUHAM Pusat tidak diberikuasa oleh Perlembagaan PAS
untuk membuat tafsiran undang-undang berkenaan dengan Perlembagaan PAS
atas hujah-hujah berikut:
PAS adalah sebuah parti politik yang menjadikan Islam sebagai asas perjuangannya.
Fasal 3 Perlembagaan PAS menyebut :
“Dasar PAS
adalah ISLAM” memandangkan PAS adalah sebuah Parti Politik yang
menjadikan ISLAM sebagai dasarnya Fasal 7 (1) memperuntukkan :
“Adapun hukum
yang tertinggi sekali dalam pegangan PAS adalah KITABULLAH dan SUNNAH
RASUL serta IJMA’ ULAMAK dan QIAS yang terang dan nyata, dengan
tertakluk kepada hukum yang tertinggi itu, kekuasaan PAS adalah dipegang
oleh Muktamar Tahunan PAS.
Fasal ini
menjadikan sumber Hukum Syariah Islam sebagai Hukum tertinggi di dalam
parti bahkan Muktamar Agong PAS pun adalah terikat dengan sumber hukum
Syariah ini.
Perlembagaan
ini bukannya undang-undang tertinggi di dalam parti yang mengatasi
Al-Quran, As-Sunnah, Ijma’ dan Qiyas sebagaimana perlembagaan Negara
Malaysia dan Perlembagaan mana-mana parti lain.
Bagi memastikan
halatuju PAS sentiasa berada pada landasan Islam, Majlis Syura Ulama
ditubuhkan sebagai badan pemandu yang memandu muktamar, dan badan-badan
yang ditubuhkan dibawah perlembagaan ini agar sentiasa berada di bawah
dasar ISLAM.
Fasal 8 (1) menyebut :
“Bagi menjamin
kekuasaan PAS yang diperuntukkan dalam fasal 7 (2) di atas
(MuktamarTahunan) dan badan-badan yang diberikan kepadanya kuasa oleh
Muktamar Tahunan PAS dan oleh mana-mana peruntukan dalam Perlembagaan
ini tidak terkeluar dari kehendak-kehendak yang diperuntukkan di bawah
fasal 7 (1) dan tidak berlawanan dengan dasar PAS seperti yang di
peruntukkan di bawah fasal 3 Perlembagaan ini, maka, hendaklah
ditubuhkan sebuah majlis yang dinamakan “Majlis Syura Ulamak” dan diberi
kepadanya kuasa-kuasa berikut :
Menghurai,
menjelas dan mentafsirkan dasar PAS dan mana-mana peruntukan di dalam
Perlembagaan ini yang menimbulkan kesamaran mengenai maksud dan
tujuannya dan membuat ketetapan mengenainya.
Mengeluarkan
arahan dan perintah supaya dasar dan ketetapan itu dipatuhi dan
dilaksanakan oleh mana-mana pihak atau badan di dalam PAS dan mengawasi
serta memilhara supaya dasar dan ketetapan serta kehendak-kehendak dalam
Perlembagaan ini dipatuhi dalam kegiatan gerakan dan pentadbiran PAS.
Peruntukan ini
memberi kuasa kpd MSU menghurai, menjelas dan mentafsir dasar PAS
(ISLAM) serta peruntukkan-peruntukan perlembagaan ini yang menimbulkan
kesamaran. Oleh itu MSU dibawah perlembagaan PAS bertindak sebagai
penjaga dasar dan perlembagaan “The guardian of ISLAM and the
Constitution” yang membolehkannya mengatasi keputusan mana-mana badan
dalam PAS hatta keputusan Muktamar sekalipun sekiranya keputusan
tersebut menyalahi dasar PAS (ISLAM) dan tidak selari dengan
Sumber-Sumber Syariah Islam (Al-Quran, As-Sunnah, Ijma’ dan Qiyas).
Oleh itu
peranan MSU adalah sebagai badan pemandu “supervisory body” kepada
kesemua organisasi di dalam PAS dan bukannya sebagai badan yang dirujuk
“Referral body” semata-mata.
MSU dibawah
peruntukkan 8 (1) (b) boleh mengeluarkan arahan dan perintah supaya
dasar dan ketetapan itu dipatuhi dan dilaksanakan oleh mana-mana pihak
atau badan di dalam PAS dan ini termasuklah Jawatankuasa PAS PUSAT.
Berdasarkan
Peruntukan fasal 8 (1) tersebut, adalah jelas niat penggubal
perlembagaan ini untuk menjadikan Majlis Syura Ulama’ sebagai badan yang
menjadi penjaga kepada dasar islam dan
perlembagaan PAS agar keputusan, tindakan dan perbuatan badan-badan di dalam PAS tidak keluar dari dasar Islam.
Majlis Syura Ulama’ di beri kuasa tambahan di bawah fasal 88 (2) seperti berikut:
“Majlis Syura
‘Ulamak adalah berkuasa membuat sebarang keputusan di atas
perkara-perkara yang tidak diperuntukan dalam Perlembagaan ini dengan
syarat keputusan tersebut tidak bercanggah dengan dasar dan tujuan PAS
seperti yang termaktud dalam Perlembagaan ini dan tertakluk kepada kuasa
tertinggi Muktamar.”
Fasal 88 (1)
pada pandangan kami tidak menghadkan kuasa MSU sebagai badan yang
membuat keputusan apabila dirujuk semata-mata kerana peruntukan tersebut
pada pandangan kami tidak boleh dibaca bersama dengan peruntukan 8 (1)
sebelum ini. Fasal 88 (1) menyebut :
“Segala perkara
yang berbangkit dan perselisihan faham dan pendapat di atas tafsiran
perlembagaan ini, serta Aturan dan Peraturan yang dibuat mengikut
kuasa-kuasa yang diperuntukan dalam perlembagaan ini hendaklah dirujuk
di dalam Majlis Syura ‘Ulamak dan sebarang keputusannya adalah muktamad,
jika tidak diubah oleh Muktamar.
Di bawah kedua-dua peruntukan ini ada 3 perkara yang perlu kepada tafsiran oleh Majlis Syura :
Dasar PAS (ISLAM). Ini disebut di dalam fasal 8 (1) (a) tetapi tidak disebut di dalam fasal 88 (1).
Perlembagaan PAS. Ini disebut di dalam kedua-dua fasal tersebut.
Aturan dan
Peraturan yang dibuat mengikut kuasa-kuasa Perlembagaan ini. Ini tidak
disebut di dalam fasal 8 tetapi disebut di dalam fasal 88.
Justeru itu
kedua-dua fasa adalah berbeza, jika kita katakan bahawa Majlis Syura
hanya boleh membuat tafsiran terhadap perlembagaan sekiranya dirujuk,
bagaimana pula tafsiran mengenai dasar PAS, adakah ia juga memerlukan
rujukan.
Apatah lagi Fasal 88 tersebut langsung tidak merujuk kepada fasal 8 bagi membolehkan kedua-duanya dibaca bersama.
Justeru itu,
kami berpendapat bahawa MSU di bawah fasal 8(1) mempunyai kuasa untuk
menafsirkan mana-mana peruntukan di dalam Perlembagaan PAS yang
menimbulkan kesamaran mengenai maksud dan tujuannya sama ada setelah
dirujuk atau tanpa dirujuk.
Ini selari dengan tujuan penubuhannya sebagai penjaga dasar Islam dan Perlembagaan ini.
Tiada badan
lain di dalam PAS yang diberikan kuasa untuk menghuraikan Dasar,
Perlembagaan, Aturan dan Peraturan di dalam PAS memandangkan rujukan
utama bagi penafsiran tersebut haruslah bersandarkan kepada sumber hukum
Islam iaitu Al-Quran, As-Sunnah, Ijma’ dan Qiyas sebagaimana peruntukan
fasal 7 (1) yang dirujuk sebelum ini.
Badan lain
seperti LUHAM bolehlah dipanggil untuk memberi pendapat tetapi akhirnya
hanya keputusan MSU sahaja yang mengikat parti mengikut Perlembagaan.
Kami juga
berpendapat bahawa fasal 26 (1) (a) adalah bersifat umum dan memerlukan
perincian bagi memastikan Presiden dapat memainkan peranannya sebagai
Ketua pentadbiran, gerakan dan kegiatan PAS. Fasal 26 (1) (a) menyebut :
“Presiden
bertanggungjawab sebagai ketua bagi melaksanakan pentadbiran, gerakan
dan kegiatan PAS bagi mencapai tujuan-tujuan yang termaktub dalam
Perlembagaan ini mengikut dasar yang diperuntukkannya dan yang
diputuskan oleh mana-mana badan yang diberi kuasa oleh Perlembagaan ini
bagi menghurai, menjelas dan mentafsirkan dasar PAS serta membuat
ketetapan mengenainya.”
Kami juga
berpendapat bahawa tindakan MSU yang membuat keputusan berkait dengan
perlantikan Menteri Besar Selangor adalah selari dengan kuasanya yang
diberikan di bawah peruntukan fasal 8 (1) (b) ataupun peruntukan fasal
88 (2) yang dirujuk sebelum ini dan keputusan tersebut haruslah
dihormati dan dipatuhi mengikut Perlembagaan PAS.
Sekian, Terimakasih
MOHD SAIFUDIN OTHMAN (Pengerusi LUHAM PAS Negeri Terengganu)
FATHI ‘AZIZ BIN ABU BAKAR (Pengerusi JUHAM Dewan Pemuda Pas Negeri Terengganu.
Read more: http://mountdweller.blogspot.com/2014/09/aku-peduli-apa-bergomollah-puak-puak-mu.html#ixzz3CzWYtci4
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.