Followers

Tuesday, July 8, 2014

Bila Putrajaya nak hantar Rizalman ke New Zealand?

 


Ujian psikiatri melewatkan diplomat 

  Pegawai Malaysia lebih mendiamkan diri apabila ditanya bila diplomat Pegawai Waran 2 Muhammad Rizalman Ismail akan dikembalikan ke New Zealand untuk menghadapi dakwaan pecah rumah dan serangan seksual.

 Bekas Pesuruhjaya Tinggi pembantu kakitangan pertahanan  Malaysia kekal di Malaysia malam tadi, walaupun jaminan minggu lalu dia akan dikembalikan ke New Zealand untuk membantu polis dengan siasatan yang sedang berjalan ke atas satu kejadian pada 9 Mei di mana seorang wanita Wellington berusia 21 tahun didakwa diikuti kerumahnya dan diserang.

 Bapa berusia 38 tahun dengan tiga anak itu telah dijangka terbang kembali hari ini, tetapi kini masih tidak jelas selepas doktor mengatakan dia mungkin memerlukan ujian perubatan lagi.

Beliau telah tempatkan di Hospital Tentera Tuanku Mizan sejak Selasa untuk penilaian psikiatri.

 Doktor yang ditugaskan kepada Rizalman tidak menjawab kembali panggilan The New Zealand Herald semalam.

 Seorang jurucakap Kementerian Hal Ehwal Luar Negeri dan Perdagangan  berkata jangkaan kedatangannya masih belum dapat ditentukan.

 "Bagaimanapun kita tidak menjangka apa-apa isu-isu yang berkaitan dengan kekebalan diplomatik beliau pulang ke New Zealand."

 Sementara itu Menteri Pertahanan Malaysia Hishammudin Hussein berkata Rizalman tidak harus dibicarakan di media dan orang ramai.

 Terdapat juga kini merupakan perintah menghalang rakan-rakan tentera dari bercakap kepada pemberita.

 "Apabila bercakap mengenai keadilan, keadilan bukan sahaja perlu dilakukan tetapi juga perlu dilihat sebagai telah dilakukan," kata Encik  Hishammudin.SUMBER

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.