Wah .. wah wa ... nampaknya isu DNA babi tak habis atas cekelat tu je.
Sekarang masuk fasa perdebatan para ilmuan agama. Cuma betul ke ilmuan
agama yang arif?
Kat bawah ni dua pendapat yang berbeza. Satu pro UMNO .. satu tak pro mana-mana cuma sikit condong pada pakatan (PAS)
Fatwa yang dikeluarkan oleh ulama terkenal dunia, Dr Yusuf
Al-Qaradawi yang mengatakan gelatin haiwan termasuk babi adalah halal
untuk digunakan, termasuk di dalam produk makanan setelah ia
ditransformasikan menjadi bahan yang lain mendapat sanggahan daripada
pendakwah terkenal, Mohd Kazim Elias.
Mohd Kazim berkata,
hukum melibatkan makanan haram dan halal merupakan isu yang besar dan
tidak patut diperkecilkan oleh mana-mana pihak.
"Ni yang
terbaru dia kata DNA babi halal dimakan, sebab dah diproses menjadi
lain, dah pening kepala dah, dah keluar dah Facebook dah keluar dalam
tulisan dia dah," katanya.
Menurutnya lagi, umat Islam
harus berpegang teguh kepada ketetapan Islam yang digariskan oleh mazhab
yang selama ini menjadi ikutan kepada Muslim di negara ini.
"Keempat-empat mazhab Islam berpegang teguh bahawa apa sahaja yang
berkaitan dengan babi tidak boleh dimakan, setiap benda makanan haram
yang masuk dalam badan akan jadi daging.
"Kalau makanan itu
makanan haram, nerakalah tempatnya bagi kita, kalau makanan itu halal
maka syurgalah tempatnya untuk kita," tambahnya.
Beliau
dalam pada itu turut menjelaskan bahawa DNA yang terdapat dalam vaksin
yang digunakan terhadap jemaah haji ialah DNA lembu, bukan DNA babi
seperti yang didakwa sesetengah pihak.
"Kalau Majlis Fatwa
Perak dapat tahu vaksin DNA babi disuntik ke dalam badan jemaah haji,
sudah lama Majlis Fatwa Perak keluarkan hukum haram ke atas jemaah haji
yang mahu ke Makkah," tegasnya.
DAN INI JAWAPAN Dr MAZA ISU DNA BABI
MENGULAS PENCERAMAH BEBAS YANG MERENDAHKAN DR YUSUF AL-QARADAWI
Saya terkejut dengan seorang penceramah agama yang dikenali
mengulas isu kenyataan al-Syeikh Dr Yusuf al-Qaradawi mengenai kesan DNA
khinzir dalam makanan dan bahan yang terdapat secara meluas di dunia
hari ini. Jika kita dengar ulasan penceramah tersebut seakan Dr Yusuf
al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah yang terdiri dari ramai tokoh ilmuwan
antarabangsa, beberapa persidangan Fekah di peringkat antarabangsa dan
lain-lain yang mengharuskan itu tidak tahu bahawa babi itu haram.
Bagi menyokong hujahnya, penceramah itu secara 'janggal' menyebut
empat-empat mazhab mengharamkan babi. Katanya pula, ulama hanya khilaf
tentang kulit babi.
Saya ingin katakan, pertama, sesiapa
yang ingin mengulas sesuatu hendaklah mempunyai ilmu pengetahuan tentang
apa yang dia ulas. Jika tidak ia hanya menampakkan kedangkalan diri
dalam dunia ilmu yang luas. Dr Yusuf al-Qaradawi, Majlis Fatwa Eropah,
Persidangan Fekah Perubatan yang berlangsung di Morocco pada tahun 1997
dan lain-lain bukan tidak tahu bahawa babi itu haram. Namun isu yang
dibahaskan ialah istihalah yang telah merubah sifat sesuatu bahan. Para
ulama dalam pelbagai mazhab Islam mempunyai perbezaan pendapat dalam hal
ini.
Isunya, bukan ingin makan seketul babi goreng ataupun
sup babi, tetapi ingin memakan coklat, ataupun biskut tapi terdapat
kesan DNA babi disebabkan bahan tertentu yang asal-usulnya babi namun
telah berubah sifat kimianya.
Adapun kenyataan beliau
bahawa mazhab empat mengharamkan khinzir amatlah canggung. Beliau
hendaklah tahu bahwa bukan setakat empat mazhab, bahkan semua mazhab
termasuk al-Auza'i, al-Thauri, Laith bin Sa'd, Zahiri, Zaidi dan
lain-lain semuanya mengharamkan khinzir. Ia ijmak. Namun, bukan itu
isunya. Apa yang dibincangkan isu istihalah.
Adapun kata
beliau khilaf ulama hanya tentang kulit babi, sebenarnya bukan sahaja
tentang kulit babi, tapi juga tentang tulang dan bulu. Apakah boleh
dibuat sesuatu yang bermanfaat, seperti kasut ataupun bone china seperti
hari ini ataupun tidak boleh? Walaupun banyak imam yang melarang
perkara itu, tetapi ramai juga para imam yang membolehkan. Contoh boleh
lihat nukilan al-Imam Ibn Qudamah dalam al-Mughni yang menyebut beberapa
pendapat.
Jika kita semak, pendapat yang membolehkan itu
dipertahankan oleh beberapa tokoh ulama termasuk al-Imam al-Syaukani.
Sebenarnya, masalah istihalah babi ini masalah khilafiyyah. Ada yang
membolehkan seperti Majlis Fatwa Eropah, al-Qaradawi, Persidangan Fekah
Perubatan di Morocco 1997 dan lain-lain. Ada pula yang mengharamkan
seperti Majma al-Fiqh al-Islami di Jeddah, Arab Saudi.
Bukan orang Islam nak disuruh ternak babi, tapi sarjana fekah
membincangkan bahan yang berubah tapi asal-usulnya ada kaitan dengan
babi. Ini boleh difahami juga seperti rakyat muslim Singapore yang
meminum new water iaitu air najis yang telah dirawat menjadi air bersih
yang digunakan di Singapore sekarang. Bukan mereka nak minum najis,
tetapi air itu asal bernajis namun telah dirawat dan dibersihkan.
Kita mengingatkan semua pihak, termasuk diri kita bahawa berceramah
satu kebolehan yang lain, mungkin ia dibantu oleh kepetahan, jenaka dan
lain-lain. Namun hendak membincangkan isu ilmu hendaklah berasaskan
maklumat dan pengetahuan.
Sekali lagi, hal ini khilaf
pendapat dalam kalangan ulama. Setiap orang membaca, meneliti dan
mengikut apa yang dia yakin lebih diredhai Allah untuk dirinya. Fatwa
ini dibincangkan oleh para sarjana Islam moden sebab bahan berkenaan
membabitkan banyak produk yang wujud sekarang terutama mereka yang hidup
di negara minoriti muslim.
Sementara sifat Islam itu
memudahkan umatnya yang dalam kesulitan. Kita juga perlu ingat hal ini
berlaku apabila kita tidak menjadi pengeluar dan asyik jadi pengguna.
-Dr.Maza-
sumber : Pen Burok Online.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.