Followers

Thursday, May 1, 2014

Himpunan 1 Mei diteruskan depan Dataran Merdeka..


Himpunan 1 Mei yang diadakan untuk membantah pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) akan diteruskan di Jalan Raja berhadapan Dataran Merdeka.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, hasil perbincangan dengan pihak polis, persetujuan dicapai supaya himpunan tersebut diadakan di lokasi berkenaan dan tiada perarakan dibuat. 

"Hasil pertemuan dengan OCPD Dang Wangi semalam, keputusan telah dicapai bahawa Himpunan 1 Mei akan dibuat di Jalan Raja, tempat sambutan hari kemerdekaan selalu dibuat.

"Tiada perarakan menuju ke Jalan Raja dibenarkan, jadi orang ramai akan berada di lokasi-lokasi yang telah dimaklumkan dan berjalan menuju ke tempat himpunan," katanya pada sidang media di bangunan Himpunan Cina Selangor dan Kuala Lumpur (KLSCAH), di sini, hari ini.

Katanya, perkara tersebut dipersetujui dalam perbincangan jawatankuasa himpunan itu dengan Ketua Polis Daerah (OCPD) Dang Wangi, Zainuddin Ahmad semalam.

Mereka juga bersetuju supaya kawasan padang di Dataran Merdeka itu tidak dimasuki oleh peserta himpunan kerana ia sedang dibaik pulih.

Selain itu, peserta akan berkumpul di empat lokasi yang telah ditetapkan, iaitu Masjid Negara, Sogo, Dataran Maybank dan KLCC. Peserta himpunan akan berjalan secara aman berjalan secara aman menuju ke Jalan Raja, lokasi himpunan membantah GST diadakan.

Mohamad memberitahu, jalan berhadapan Bangunan Sultan Abdul Samad itu akan ditutup bagi tujuan perhimpunan tersebut yang dijadual berlangsung jam 2 petang esok.

Himpunan membantah GST itu kata MOhamad akan menggunakan warna merah sebagai warna tema sebagai simbolik perjuangan buruh.

Sementara itu di sidang media yang sama, Naib Presiden PKR, Tian Chua memberi jaminan perhimpunan membantah cukai yang akan diperkenal April 2015 itu akan berlangsung mengikut lunas undang-undang.

"Kita harap seramai mungkin akan keluar dan menyatakan pendirian tentang GST dan dasar ekonomi yang membebankan rakyat.

"Kita juga ingin menyampaikan penghargaan kepada polis yang mengikut arus, sedar tugas utama polis ialah menyediakan kemudahan dan sentiasa bersedia membantu orang awam melaksanakan aktiviti mengikut undang-undang dan hak perlembagaan," katanya.

Manakala, Setiausaha Agung Parti Sosialis Malaysia (PSM), S Arutchelvan, berkata perjalanan perhimpunan itu esok akan dipantau wakil Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam).

Beliau juga memaklumkan, satu himpunan anjuran 95 Badan Bukan Kerajaan (NGO) sempena Hari Pekerja akan diadakan di KLCC dan satu deklarasi akan dibacakan mendesak agar GST dibatalkan.

"Ini mesej kepada kerajaan rakyat sudah muak dengan janji menangani isu kos sara hidup tetapi setelah genap setahun kerajaan cuma melaksanakan dasar yang menindas rakyat," katanya lapor  



AstroAwani

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.