Tindakan
itu diambil Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) serta- merta
selepas menyiasat aduan bervideo yang diterimanya menerusi laman sosial
Twitter @aduanSPAD baru-baru ini.
Ketua
Pegawai Eksekutif SPAD Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal berkata, pihaknya
juga mengeluarkan surat amaran kepada syarikat pengendali teksi
berikutan tidak memantau pemandu mereka yang disabit kesalahan
berkenaan.
“Tindakan
keras ini diambil ke atas kedua-duanya selepas pihak kami menyiasat
secara terperinci dua aduan video yang diterima melalui akaun Twitter
SPAD.
“Malah
orang awam yang prihatin juga menyebar video tersebut di laman sosial
Facebook yang diletakkan di bawah label ‘How to Deal with Errant and
Rogue Malaysia Taxi Drivers’,” katanya dalam kenyataan di sini semalam.
Berikutan
itu Mohd Nur Ismal mahu orang ramai terus melaporkan sebarang salah
laku pemandu pengangkutan awam kepada pihaknya, terutama dalam bentuk
video sebagai bukti demi penambahbaikan kualiti perkhidmatan itu pada
masa depan.
“Kami mengalu-alukan orang ramai untuk berbuat demikian dan rakaman video sebagai bahan bukti kesalahan berkenaan.
“SPAD
juga memerlukan beberapa maklumat penting bagi memastikan pemprosesan
setiap aduan berjalan lancar dan berkesan, seperti maklumat pemandu,
nombor pendaftaran kenderaan, tarikh dan lokasi kejadian.
“Orang
ramai juga boleh mengemuka bahan sokongan lain yang boleh digunakan
untuk mengukuhkan kes dan sebagai bahan bukti,” katanya.
Dalam
pada itu beliau juga mengingatkan orang ramai supaya berwaspada dengan
persekitaran dan mengelak daripada terdedah kepada situasi yang boleh
mengancam keselamatan.
Aduan boleh disalur menerusi akaun Twitter, Facebook rasmi SPAD, emel iaitu aduan@spad.gov.my mahupun talian hotline 1-800-88-7723.
PJ Blogspot..
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.