TIDAK terfikir oleh kita bagaimana seorang Tok Peti boleh membuat
tuduhan sesat ke atas ilmuan agama yang lain secara terbuka di dalam
kuliahnya, tetapi bila dicabar untuk membuktikan tuduhannya itu dia
menjadi bisu.
Itulah yang terjadi di dalam isu kontroversi melibatkan
Tok Peti Kedah dengan Dr Asri @ Dr MAZA.
Ada penyokong Tok Peti Kedah ini berbahas dengan aku di FB, beliau mempertahankan tuduhan Tok Peti terhadap Dr MAZA atas hujah katanya di Kedah hanya ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah bermazham Shafie sahaja dibenarkan.
Ada penyokong Tok Peti Kedah ini berbahas dengan aku di FB, beliau mempertahankan tuduhan Tok Peti terhadap Dr MAZA atas hujah katanya di Kedah hanya ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah bermazham Shafie sahaja dibenarkan.
Aku tidak mahu
ulas tentang mazhab itu kerana bukan sahaja di Kedah bahkan seluruh
Malaysia pun itulah pegangan umat Islam keseluruhannya. Apa yang aku
timbulkan adalah "Benarkah Dr MAZA itu sesat kerana fahaman Wahabi"
seperti yang dituduhnya?
Tuduhan Tok Peti ini kita boleh tonton dan
dengar di Youtube di mana secara terang dan nyata beliau menyesatkan Dr
MAZA dan Fathul Bari atas dakwaan kononnya Wahabi.
Kita bukan mahu bincang Wahabi itu sesat atau tidak, biarkan orang yang pakar atau Ulamak sahaja membahaskannya. Sebagai orang yang jahil, aku tertanya-tanya atas dalil dan nas mana Tok Peti itu kutip untuk mendakwa Dr MAZA itu sesat?
Kita bukan mahu bincang Wahabi itu sesat atau tidak, biarkan orang yang pakar atau Ulamak sahaja membahaskannya. Sebagai orang yang jahil, aku tertanya-tanya atas dalil dan nas mana Tok Peti itu kutip untuk mendakwa Dr MAZA itu sesat?
Apabila orang yang dituduhnya itu menafikan, dan
mahu Tok Peti itu tampil menjelaskan tuduhan atau lakukan Sumpah
Mubahalah, sepatutnya Tok Peti yang berilmu tinggi ini tampil.
Bukankah
agama itu tegak dengan ilmu dan hujah? Jika tidak sanggup berhujah
mengapa sanggup buat tuduhan?
Aku bukan penyokong atau pengikut Dr MAZA bahkan aku tidak pernah pun ikuti Kuliah Dr MAZA secara berdepan kecuali menonton melalui Youtube atau VCD kuliah atau wacana dan forumnya. Aku mahu persoalkan perkara-perkara berikut;
1. Jika Tok Peti anggap Dr MAZA itu sesat, mengapa dibiarkan Dr MAZA terus menyesatkan orang lain?
2. Jika banyak pengajar-pengajar ajaran sesat yang lain telah diambil tindakan, mengapa Dr MAZA masih bebas berkuliah malahan media kerajaan pun sering memanggilnya di dalam wacana mahupun forum?
3. Tok Peti adalah di antara orang yang boleh mengeluarkan fatwa, adakah pernah keluar Fatwa bahawa ajaran Dr MAZA itu sesat?
Sebagai seorang yang berilmu, sewajarnya Tok Peti ini tampil menjawab hujah Dr MAZA, bukan baling batu sembunyi tangan. Jika sesat Wahabi itu, tunjukkan bukti bahawa Dr Asri itu Wahabi.
Aku bukan penyokong atau pengikut Dr MAZA bahkan aku tidak pernah pun ikuti Kuliah Dr MAZA secara berdepan kecuali menonton melalui Youtube atau VCD kuliah atau wacana dan forumnya. Aku mahu persoalkan perkara-perkara berikut;
1. Jika Tok Peti anggap Dr MAZA itu sesat, mengapa dibiarkan Dr MAZA terus menyesatkan orang lain?
2. Jika banyak pengajar-pengajar ajaran sesat yang lain telah diambil tindakan, mengapa Dr MAZA masih bebas berkuliah malahan media kerajaan pun sering memanggilnya di dalam wacana mahupun forum?
3. Tok Peti adalah di antara orang yang boleh mengeluarkan fatwa, adakah pernah keluar Fatwa bahawa ajaran Dr MAZA itu sesat?
Sebagai seorang yang berilmu, sewajarnya Tok Peti ini tampil menjawab hujah Dr MAZA, bukan baling batu sembunyi tangan. Jika sesat Wahabi itu, tunjukkan bukti bahawa Dr Asri itu Wahabi.
Terlalu banyak tuduhan yang
pada aku tidak masuk akal yang telah dibuat oleh Tok Peti terhadap Dr
MAZA, malangnya Dr MAZA dizalimi apabila beliau tidak dapat
mempertahankan dirinya dari tuduhan rambang tersebut.
Seolah-olah
ragamnya sama seperti pemimpin Umno yang berani menuduh tetapi terlalu
takut untuk berdebat dan berhujah.
Di bawah ini, aku salin semula jawapan ringkas Dr MAZA terhadap tuduhan Tok Peti berkenaan;
Di bawah ini, aku salin semula jawapan ringkas Dr MAZA terhadap tuduhan Tok Peti berkenaan;
Prof Madya Dr Asri @ Dr MAZA |
Ada pihak menunjukkan kepada saya satu rakaman fitnah yang sedang disebarkan, yang dibuat oleh Dato’ Badaruddin Mufti Negeri Kedah. Walaupun pada asasnya beliau bercakap tentang nama satu pihak dan isu wahabi namun dalam celahan sepintas lalu beliau menyebut nama saya.
Bagi mengulas hal ini, saya menyebut beberapa perkara berikut;
1. Adapun tuduhan beliau kepada aliran wahabi, itu urusan beliau dengan mereka. Pun begitu, saya katakan bahawa walaupun kita mungkin tidak bersetuju dengan beberapa pandangan ulama Saudi, tapi menuduh puak yang berbeza dengan sewenang-wenang perlulah berhati-hati. Ada kiraan dosa dan pahala di sisi Allah.
Saya fikir sebodoh mana pun muslim tidak akan
berkata bahawa ‘Allah memegang najis’, ‘Allah macam kera’. Tiada siapa
yang dapat menerima perkataan yang seperti itu.
Apakah mungkin untuk
kita berkata kepada mereka yang menjadi imam-imam di Masjidil Haram dan
Masjid Nabi ada kepercayaan yang seperti itu.
Walaupun mungkin ada
beberapa perkara yang kita tidak setuju dengan mereka, tidak wajar
membuat ‘tembakan rambang’ kepada mereka.
2. Ada pun beberapa fitnah yang beliau sebut dan seakan macam saya juga bersetuju dengan hal itu maka katakan WALLAHI, wa BILLAH wa TALLAHI itu adalah fitnah beliau semata. Beliau hendaklah membuktikan tuduhan-tuduhan beliau samada melalui rakaman atau tulisan saya sendiri.
Satu akhlak yang buruk bagi sesiapa yang menuduh orang tanpa bukti yang
boleh dijadikan asas.
3. Isu tidak mengiktiraf keberkatan Nabi s.a.w dan menafikan boleh mengambil keberkatan Nabi s.a.w (tabarruk) termasuk tentang rambut Nabi s.a.w jika hendak dikaitkan dengan saya, adalah dusta.
Sesiapa
yang menonton video saya di youtube bertajuk: “Memburu Barakah” akan
mengetahui pendirian saya tentang hal tersebut. Saya tidak nafikan
tetapi berusaha memberikan makna dan panduan.
4. Isu tidak membenarkan orang solat tarawih lebih dari lapan rakaat
bahkan menyatakan Perlis tidak membenarkan dan menganggap masuk neraka
sesiapa yang bersolat lapan rakaat ke atas, adalah fitnah beliau yang
beliau bertanggungjawab di hadapan Allah.
Sejak sekian lama artikel saya
bertajuk “Kekeliruan Tentang Solat Tarawih” yang di siar di web saya
(Minda Tajdid), Akhbar Sinar Harian dan pelbagai laman web menyebut
-antara lain- tentang solat tarawih:
“Saya bersetuju dengan pendapat
bahawa tiada had rakaat yang ditetapkan oleh Nabi s.a.w. dalam hal ini.
Seseorang beribadah berdasarkan kemampuannya.
Nabi s.a.w tidak pernah
menetapkan, bahkan memberikan keluasan dalam hal tersebut dengan
menyatakan solat malam dua rakaat, dua rakaat sehingga apabila hendak
masuk subuh berwitirlah”.
5. Isu tentang kononnya menyamakan Allah dengan makhluk seperti manusia dan kera adalah pembohongan dan fitnah beliau yang amat besar.
5. Isu tentang kononnya menyamakan Allah dengan makhluk seperti manusia dan kera adalah pembohongan dan fitnah beliau yang amat besar.
Beliau boleh cari di
manakah kenyataan yang seperti itu dalam tulisan ataupun ucapan saya
yang begitu mudah di dapati di dunia siber. Tetapi hendaklah dipastikan
ucapan dan tulisan yang tidak diedit dan dalam konteks yang betul.
Jawapan saya dalam masalah ‘Arasy umpamanya sama dengan apa yang Hasan
al-Banna sebut dalam ‘Usul al-‘Isyrin’, apa yang Sayyid Qutb sebut dalam
Zilal al-Quran dan Dr Wahbah al-Zuhaili sebut dalam Tafsir al-Munir
(lihat tafsir ayat 54, Surah al-‘Araf).
Saya sebut nama-nama itu kerana
mereka dikenali oleh orang melayu. Jawapan yang sama disebut oleh TG Nik
Abd Aziz Nik Mat dan tokoh-tokoh yang lain. Sila tonton pelbagai video
saya dalam hal ini.
6. Menuduh orang secara dusta adalah dosa yang besar. Saya akan bertemu dengan beliau di mahkamah Masyar dan juga Allah ada urusan dan tindakanNYA di dunia ini. Saya meminta beliau menarik balik kaitan itu, jika beliau rasa beliau tersilap ataupun diberikan maklumat yang salah. Sabda Nabi s.a.w:
“Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tidak ada dinar dan dirham (Hari Kiamat)
6. Menuduh orang secara dusta adalah dosa yang besar. Saya akan bertemu dengan beliau di mahkamah Masyar dan juga Allah ada urusan dan tindakanNYA di dunia ini. Saya meminta beliau menarik balik kaitan itu, jika beliau rasa beliau tersilap ataupun diberikan maklumat yang salah. Sabda Nabi s.a.w:
“Sesiapa yang ada padanya kezaliman terhadap saudaranya (muslim yang lain); seperti terhadap maruah dan selainnya, mintalah halal pada hari ini sebelum tiba waktu yang tidak ada dinar dan dirham (Hari Kiamat)
Sekiranya baginya kebaikan (amalan soleh) maka akan diambil darinya
dengan kadar kezalimannya. Jika tiada baginya kebaikan, maka akan
diambil dos orang yang dizalimi lalu ditanggung ke atasnya” (Riwayat
al-Bukhari).
7. Jika tidak, saya mengajak beliau BERMUBAHALAH iaitu bersumpah laknat atas nama Allah. Jika saya menyebut seperti tuduhan-tudahan beliau maka laknat Allah ke atas saya. Jika tidak, maka laknat Allah ke atas beliau.
8. Saya pohon kemaafan kerana terpaksa menjawab secara terbuka kerana tuduhan beliau disiarkan terbuka.
9. Kepada Allah kembali segala urusan. Sabda Nabi:
“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tiada sebarang hijab (penghalang)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam riwayat Ahmad, baginda bersabda:
“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya itu bagi dirinya” (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).
Dalam riwayat Ahmad yang lain:
“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ia tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya). (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani)
7. Jika tidak, saya mengajak beliau BERMUBAHALAH iaitu bersumpah laknat atas nama Allah. Jika saya menyebut seperti tuduhan-tudahan beliau maka laknat Allah ke atas saya. Jika tidak, maka laknat Allah ke atas beliau.
8. Saya pohon kemaafan kerana terpaksa menjawab secara terbuka kerana tuduhan beliau disiarkan terbuka.
9. Kepada Allah kembali segala urusan. Sabda Nabi:
“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sesungguh antaranya dengan Allah tiada sebarang hijab (penghalang)” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam riwayat Ahmad, baginda bersabda:
“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang jahat. Kejahatannya itu bagi dirinya” (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani).
Dalam riwayat Ahmad yang lain:
“Takutlah kamu doa orang yang dizalimi, sekalipun dia seorang yang kafir kerana ia tidak ada hijab (penghalang untuk Allah menerimanya). (hadis ini dinilai hasan oleh al-Albani)
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.