Followers

Monday, November 11, 2013

Berpesan-pesan dgn kebenaran dan berpesan-pesan dan kesabaran.....



Alhamdulillah & InshaaAllah, hari ini kita kongsi ilmu Bab Larangan Ghibah (Mengumpat)!

#Islam melarang keras GHIBAH atau membicarakan keburukan manusia atau orang lain.

Allah Ta’ala melarang keras seperti firmanNya:

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱجۡتَنِبُواْ كَثِيرً۬ا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعۡضَ ٱلظَّنِّ إِثۡمٌ۬‌ۖ وَلَا تَجَسَّسُواْ وَلَا يَغۡتَب بَّعۡضُكُم بَعۡضًا‌ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُڪُمۡ أَن يَأۡڪُلَ لَحۡمَ أَخِيهِ مَيۡتً۬ا فَكَرِهۡتُمُوهُ‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌ۬ رَّحِيمٌ۬ 

"Janganlah sebahagian di antara engkau semua itu mengumpat sebahagian yang lainnya. 
 
Sukakah seseorang di antara engkau semua makan daging saudaranya dalam keadaaan dia sudah mati, maka tentu engkau semua membenci. 
 
Takutlah kepada Allah, sesungguhnya Allah adalah Maha Menerima taubat lagi Penyayang." (Surah Al-Hujurat : 12)

Rasulullah bersabda yang bermaksud: 

“Tahukah kalian apakah ghibah itu ? "Mereka menjawab : "Allah dan Rasul-Nya yang lebih mengetahui. "Beliau bersabda: "Iaitu engkau menyebut saudaramu dengan sesuatu yang dibencinya." 
 
Ditanyakan: "Bagaimana halnya jika apa yang aku katakan itu (memang) terdapat pada saudaraku? "
 
Beliau menjawab: "Jika apa yang kamu katakan terdapat pada saudaramu, maka engkau telah menggumpatnya (melakukan ghibah), dan jika ia tidak terdapat padanya maka engkau telah berdusta atasnya."
(Hadits Riwayat Muslim, 4/2001).

Asy-Syaukani berkata (setelah menjelaskan pengharaman ghibah berdasarkan Al-Qur’an, As-Sunnah, dan ijmak), “Jika telah jelas perkaranya bagimu, maka engkau telah mengetahui bahawasanya ghibah termasuk kemungkaran yang paling keras dan keharaman yang paling besar. Oleh kerananya mengingkari pelaku ghibah adalah wajib bagi setiap muslim.

Berkata Imam Nawawi dalam Al-Adzkar : 

”Ketahuilah bahawasanya ghibah itu sebagaimana diharamkan bagi orang yang menggibahi, diharamkan juga bagi orang yang mendengarkannya dan menyetujuinya. 
 
Maka wajib bagi siapa saja yang mendengar seseorang mulai menggibahi (saudaranya yang lain) untuk melarang orang itu, kalau dia tidak takut kepada mudharat yang jelas. 
 
Dan jika dia takut kepada orang itu, maka wajib baginya untuk mengingkari dengan hatinya dan meninggalkan majlis tempat ghibah tersebut jika memungkinkan hal itu.

Jika dia mampu untuk mengingkari dengan lisannya atau dengan memotong pembicaraan ghibah tersebut dengan pembicaraan yang lain, maka wajib bagi dia untuk melakukannya. Jika dia tidak melakukannya bererti dia telah bermaksiat.

Jika dia berkata dengan lisannya :

“Diamlah”, namun hatinya ingin pembicaraan gibah tersebut dilanjutkan, maka hal itu adalah kemunafikan yang tidak dapat membebaskan dia dari dosa. Dia harus membenci gibah tersebut dengan hatinya (agar dapat bebas dari dosa).

Jika dia terpaksa di majlis yang ada ghibahnya dan dia tidak mampu untuk mengingkari ghibah itu, atau dia telah mengingkari namun tidak diterima, serta tidak memungkinkan baginya untuk meninggalkan majlis tersebut, maka haram baginya untuk istima' (mendengarkan) dan isgo’ (mendengarkan dengan saksama) pembicaraan ghibah itu. 
 
Yang harus dia lakukan adalah hendaklah dia berzikir kepada Allah ta'ala dengan lisannya dan hatinya, atau dengan hatinya, atau dia memikirkan perkara yang lain, agar dia dapat melepaskan diri dari mendengarkan ghibah tersebut. 
 
Setelah itu maka tidak mengapa baginya untuk mendengar ghibah (iaitu sekadar mendengar namun tidak memperhatikan dan tidak faham dengan apa yang didengar), tanpa mendengarkan dengan baik ghibah itu jika memang keadaannya seperti ini (sebab terpaksa tidak dapat meninggalkan majlis gibah itu). 
 
Namun jika (beberapa waktu) kemudian memungkinkan dia untuk meninggalkan majlis dan mereka masih terus melanjutkan ghibah, maka wajib baginya untuk meninggalkan majlis.

Sangat dianjurkan bagi seseorang yang mendengar saudaranya dighibahi bukan hanya sekadar mencegah ghibah tersebut, tetapi untuk membela kehormatan saudaranya tersebut, sebagaimana sabda Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam yg bermaksud:

“Barangsiapa menolak (ghibah atas) kehormatan saudaranya, nescaya pada hari kiamat Allah akan menolak menghindarkan api Neraka dari wajahnya". 

(Hadits Riwayat Ahmad, 6/450, shahihul Jami'. 6238).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.