MENJELANG sambutan Hari Raya Aidiladha pada Jumaat ini, sebuah pusat
penjualan lembu korban di Depok, Jawa Barat, Indonesia menampilkan
kaedah pemasaran yang berbeza.
Jika kebanyakan pengusaha lain menjual lembu-lembu ternakan di kawasan
ladang atau jauh dari penempatan, seorang usahawan kereta terpakai,
Romdoni mengubah suai bilik pameran kereta miliknya menjadi sebuah pusat
penjualan lembu korban.
Lokasinya adalah di kawasan pekan Kelapa Dua iaitu jalan untuk menuju ke
Universiti Indonesia yang terletak kira-kira 5 kilometer (km) dari
situ. Ia tidak jauh daripada pusat komersial lain seperti kedai pakaian
dan makanan.
Saiz ruang yang menempatkan lembu yang ditambat mengikut barisan itu pula kira-kira sebesar dua buah gelanggang bola tampar.
Jelas usahawan yang mesra disapa Haji Doni itu, dia membuat keputusan
untuk mengubah suai ruang pameran kereta terpakai tersebut setelah
mendengar rungutan daripada rakan-rakannya yang berdepan kesukaran
membeli lembu korban.
“Ideanya sudah hampir tujuh tahun tercetus. Bilik pameran kereta, PT
Dian Mobil diubah suai menjadi tempat mempamer sapi (panggilan kepada
lembu di Indonesia) buat sementara waktu iaitu ketika musim korban.
“Dahulu saya perlu mengajak pembeli ke tempat penternakan untuk melihat
lembu, tetapi ada yang merungut. Saya memilih cara ini pun kerana mahu
memudahkan mereka,” kata Doni, 46.
Lebih menarik apabila Doni turut menggunakan khidmat gadis-gadis cantik
dan seksi sebagai pegawai promosi jualan (SPG) atau terkenal dengan
jolokan cowgirl.
SPG mengenakan seluar jean, baju kemeja dan topi ala koboi sepanjang
menjalankan tugas. Tidak ketinggalan, mereka yang kelihatan seksi
melepaskan rambut turut mengenakan solekan tebal sebagai daya tarikan.
Biarpun pada mulanya berasa tidak selesa bekerja di situ, Eka bersama
tiga orang rakannya terpaksa menerima hakikat untuk sentiasa berada
dalam suasana yang tidak selesa dan berbau demi tanggungjawab yang
diberikan.
“Biasanya, saya berada di pusat pameran kereta yang dimiliki Doni juga.
Lokasinya tidak jauh dari sini iaitu di Taman Mini Indonesia Indah
(kira-kira 15 kilometer). Tetapi oleh kerana raya korban makin dekat,
saya ditugaskan ke sini,” kata Eka.
Untuk tahun ini, Eka dan rakan-rakannya akan berada di pusat tersebut
yang dikenali sebagai Mall Qurban oleh penduduk tempatan itu sejak 5
Oktober lalu hingga 25 Oktober ini.
MENURUT Doni, Hari Raya Aidiladha
kali ini merupakan tahun terakhir dia mengupah gadis koboi kerana idea
itu sudah ditiru di daerah-daerah lain.
Untuk
bulan-bulan lain dia berkhidmat sebagai pegawai pemasaran di pusat
jualan kereta terpakai milik Doni. Jelas Eka, dia perlu mengetahui
maklumat lengkap mengenai usia, harga dan berat setiap ekor lembu untuk
memudahkan pelanggan membuat pilihan.
“Setiap seorang akan diberi sebuah iPad yang mengandungi maklumat
lengkap. Kami hanya perlu klik pada ikon yang mewakili setiap ekor lembu
yang dijual. Itu lebih memudahkan,” kata Eka.
Doni memperoleh idea tersebut ketika berkunjung ke Australia yang menggunakan tenaga kerja wanita.
“Saya ingin menunjukkan bahawa saya menjual haiwan yang berkualiti. Dari segi layanan pula saya dahulukan,” ujar Doni.
Seramai 15 orang gadis SPG memberikan khidmatnya kepada Doni untuk
menguruskan pelanggan di tiga buah pusat jualan yang berbeza di daerah
sama.
Sempena Aidiladha tahun ini Doni menyasarkan untuk menjual sebanyak
4,700 ekor lembu seperti tahun lalu. Tambah Doni, lembu tersebut dijual
berdasarkan ukuran beratnya.
“Kalau sapi tempatan harganya kira-kira 98,000 rupiah (RM28) sekilogram.
Jadi kalau beratnya 200 kilogram (kg), harganya sekitar 19.6 juta
rupiah (RM6,232).
“Berbeza pula dengan sapi import kerana harganya dinilai per ekor iaitu
antara 25 juta rupiah (RM7,950) hingga 100 juta rupiah (RM31,800)
seekor,” katanya.
Lembu yang dijual di situ terdiri daripada pelbagai jenis iaitu baka
tempatan yang termasuklah lembu bali, lembu brahman dan lembu kupang,
manakala yang diimport pula berasal dari Australia dan Belanda.
Jelas Doni, kebanyakan pelanggannya memilih lembu jenis limosin kerana
keadaan fizikalnya yang besar dan panjang seakan-akan kereta limosin.
Dagingnya juga padat.
Pusat jualan yang lebih selesa dan mudah diakses itu sering menjadi
tumpuan golongan korporat dan selebriti seperti Ustaz Maulana yang
popular dalam rancangan televisyen Islam Itu Indah yang menggemari lembu
limosin.
Pembeli lembu korban juga boleh menggunakan kaedah pembelian dalam
talian apabila promosinya turut dijalankan menerusi laman sosial
Facebook dan Twitter.
Jelas Doni, tahun ini merupakan kali terakhir dia memasarkan lembu
korban dengan menggunakan khidmat gadis koboi kerana ia telah ditiru
oleh pengusaha lain.
– SYALMIZI HAMID
p a a p a a d a
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.