Followers

Monday, October 15, 2012

INI LAH YANG SEBENARNYA : TENGKU AMRAN @KU ANN

 




MEMINDA NAMA DAN MENGGUNAPAKAI BIN SESEORANG SERTA PENCATITKAN ANGKA GILIRAN RAJA-RAJA MELAYU DARI SUMATERA YANG PERNAH MEMERINTAH NEGERI PERAK YANG TELAH DIREKOD KEDALAM GENELOGY OF PERAK SULTAN SEBAGAI MENGABURKAN MATA RAKYAT DISAMPING MEMINDA SALASILAH YANG TIDAK BENAR:



PENIPUAN RAJA AZLAN SHAH @ HATTAN BIN HASHIM, BEGITU KETARA:

Sultan Abdul Jalil Al-Mukhataram Shah Ibni Almarhum Raja Ibrahim (Iskandar Muda) telah menawan dan memerintah Perak pada Abad 1606 hingga 1636;  kemudian melarikan diri dan ghaib ke Pahang setelah diserang musuh.  Sultan Abdul Jalil (Iskandar Muda) telah kembali semula ke Aceh, Sumatera sebelum menjelang tahun 1700 setelah Iskandar Thani serta beberapa orang saudaranya pergi ke Tanah Melayu mencari Baginda,  Di Aceh Baginda meneruskan pemerintahannya semula.



NOTA:  Sultan Abdul Jalil Nasiruddin Al-Mukharam Shah Ibni Almaruhum Raja Ibrahim adalah SULTAN PERAK KETIGA selepas Sultan Muzafar Shah (II).

Segala galanya berlaku selepas Baginda mengambilalih tampuk memerintahan selepas Sultan Muzafar Shah (Raja Sulong).

Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Abdullah yang mengkat pada tahun 1857 telah dipinda oleh Sultan Azlan Shah keapada Bin Sultan Abdul Jalin, sedangkan Sultan Abdul Jalin tidak mempunyai putera bernama Raja Yusof.


NOTA:  Almarhum Sultan Yusuf Izzuddin Shah Ibni Almarhum Sultan Abdullah 1857 adalah Sultan Perak ke 32, dalam GENELOGI OF PERAK SULTAN,  terdapat Nama Sultan Abdul Jalil Nasiruddin Al-Mukhataram Shah sebagai Sultan Perak ke 32 juga.   Ini bermakna dalam Abad yang sama ada DUA ORANG SULTAN yang memerintah Negeri Perak.


SUSUNAN GILIRAN KEDUDUKAN SULTAN PERAK

Sultan Abdul Jalil (Iskandar Muda)               -     1606 -1636

Sultan Yusof Izzuddin Shah                           -     1948 - 1963

Sultan Idris Iskandar Shah                             -     1963 - 1984

SULTAN AZLAN SHAH                              -     1984   sekarang


NOTA:

Pada bulan Mach, 2008 Sultan Azlan Shah telah MENYERAHKAN KUASA KEPADA RAJA NAZREEN SEBAGAI PEMANGKU SULTAN PERAK.



RINGKASAN:


Catitan Dan Peringatan Sebagai Keturunan Aku Bermula Dari Raja Iskandar Shah yang berkahwin anak Bendahara Perpatih Tulus hingga ke Raja Ahmad Kamarulajaib Mewariskan:-


RADIN BAGUS atau PERABU PERWISASO BRAWIJAYA (Sultan Majapahit terakhir 1456 hingga 1466.   


Kemudian turun kepada RADIN AL FATAH BINTURU DEMAK yang berkahwin dengan PUTERI EMPAT SUSUNAN dari keturunan WAN EMPOK WAN MALINI (PAGARUYONG, SUMATERA).

Dari RADIN AL FATAH turun kepada RAJA IBRAHIM dengan mewariskan pula ISKANDAR MUDA ( SULTAN ABDUL JALIL NASIRUDDIN AL MUKHATARAM SHAH yang berkahwin dengan TENGKU YONG SAFIAN (Isteri Pertama) dari Aceh mempunyai Putera dan Puteri seramai TUJUH ORANG.

Selepas mangkatnya TENGKU YONG SAFIAH,  Baginda Iskandar Muda telah berhijrah ke Tanah Melayu iaitu Perak,  beberapa tahun kemudian berjaya memerintah Negeri Perak.  Baginda Iskandar Muda telah berkahwin pula dengan SHARIFAH MALINI iaitu nenek Saya (Tengku Amran @Ku Ann). , dan mendapat seorang Putera yang diberi nama TENGKU MUHAMMAD SHAH. (Ayah Kandung saya).

BONDA SAYA 

Dari Keterunanan ALANG ISKANDAR MUDA turun pula kepada SULTAN LANGKAT atau ALANG ISKANDAR (Istana Hijau Kuala Kangsar) yang beristerikan TENGKU RAHMAH.

TENGKU RAHMAH pula telah memberi anaknya yang bernama TENGKU INTAN kepada CHU TUT atau nama sebenarnya RAJA ZAKIAH iaitu adik beradik satu bapa dengan ALMARHUM SULTAN IDRIS ISKANDAR SHAH.

CHU TUT @RAJA ZAKIAH mempunyai seorang lagi anak bernama AWANG dengan suami kedua sekarang ini tinggal dalam Daerah Klang, Selangor.

Saya, TENGKU AMRAN @KU ANN @AMRAN BIN MUHAMAD SHAH adalah Cicit dari TUJUH lapisan dari RADIN BAGOS ATAU PERABU PERWISASO BRAWI JAYA (Sultan MAJAPAHIT terakhir yang mensasarkan keturunannya bermula dari Maja Pahit, Demak, Pagaruyong, Acheh sehinggalah ke Tanah Melayu,  iaitu di Perak.


Pengkaji Sejarah Negeri Perak tidak mengetahui keturunan Kesultanan sebenar kecuali dapat bahan cerita dari mulut seseorang selepas ketiadaan orang asal yang menempuh sejarah selain keturunan sebenar yang menyimpan rahsia kebenaran yang pernah diamanahkan oleh DATOK MENIK MOYANG mereka.


Sekian, wassalam adanya.


TENGKU AMRAN IBNI 
TENGKU MUHAMAD SHAH @Ku Ann



No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.