Imam Ghazali dalam "Kitab Ajaaibul Qulub" jelas membezakan
istilah-istilah seperti Qalbu (rasa jiwa, bukan rasa jasadiah), nafsu,
roh, dan akal dimana istilah-istilah ini dalam Konsep Psikologi Modern
tidak menghuraikannya dengan tegas kerana berada pada ruangan jiwa yang
bersifat malakut, atau secara psikologi analitik berada di ruang
ketidak-sadaran manusia ...tidak
menghuraikannya dengan tegas kerana berada pada ruangan jiwa yang
bersifat malakut, atau secara psikologi analitik berada di ruang
ketidak-sadaran manusia
Adapun misykat sifatnya gelap dan tidak tembus dipandang, sebagai perlambang jasad yang berasal dari Alam Mulk (ardhiyah), merupakan kedudukan terendah dari kehadiran Al-Haq dalam Alam Syahadah.
Seperti ditegaskan oleh Firman Allah Swt yang bermaksud:
“Akan Kami perlihatkan ayat-ayat Kami di ufuk (semesta) dan di dalam nafs masing-masing, hingga jelaslah bagi mereka itu bahwa itu adalah al-haq”
(Melalui Surah Al-Fushshilat Ayat 53).
Kerana itu, Allah Swt telah mempermudahkan PROSES untuk MEMBERSIHKAN Nafsu-Nafsu melalui beberapa PROSES yang mudah dan disertakan didalam Syariat yang biasa seperti didalam Proses-Proses mengambil Wudhu', ketika Bersholat, ketika Berpuasa, ketika berzikir dn akhir sekali ialah didalam peluang mengerjkan Rukun Islam yang kelima iaitu mengerjakan HAJI
Dimana didalam Ibadah Haji diselitkan Keistimewaan kepada Umat Islam atau Mukmin untuk MEMOHON Apa juga KESEMPURNAAN daripadaNya.
dari hukum akal fikiran.
Prinsipnya, apa yang disebut sebagai manusia sempurna (insan kamil) dalam Terminologi Al-Qur’an, Manusia yang sudah memiliki struktur seperti tercantum dalam Surah An-Nur Ayat 35, seorang Insan Ilahi. Manusia dikatakan sebagai khalifatullah (wakil Allah) di bumi jika ia telah mencapai Martabat tersebut, ia membawa kuasa Allah dan Bersifat Ar-Rahman.
Ayat tersebut mengisyaratkan tentang manusia, dimana di dalam jasadnya (misykat) terdapat nafsu (jiwa) yang qalbunya (zujajah) bercahaya seperti bintang kerana telah dinyalakan dari dalam dengan api Roh Al-Quds (misbah).
Prinsipnya, apa yang disebut sebagai manusia sempurna (insan kamil) dalam Terminologi Al-Qur’an, Manusia yang sudah memiliki struktur seperti tercantum dalam Surah An-Nur Ayat 35, seorang Insan Ilahi. Manusia dikatakan sebagai khalifatullah (wakil Allah) di bumi jika ia telah mencapai Martabat tersebut, ia membawa kuasa Allah dan Bersifat Ar-Rahman.
Ayat tersebut mengisyaratkan tentang manusia, dimana di dalam jasadnya (misykat) terdapat nafsu (jiwa) yang qalbunya (zujajah) bercahaya seperti bintang kerana telah dinyalakan dari dalam dengan api Roh Al-Quds (misbah).
Adapun misykat sifatnya gelap dan tidak tembus dipandang, sebagai perlambang jasad yang berasal dari Alam Mulk (ardhiyah), merupakan kedudukan terendah dari kehadiran Al-Haq dalam Alam Syahadah.
Seperti ditegaskan oleh Firman Allah Swt yang bermaksud:
“Akan Kami perlihatkan ayat-ayat Kami di ufuk (semesta) dan di dalam nafs masing-masing, hingga jelaslah bagi mereka itu bahwa itu adalah al-haq”
(Melalui Surah Al-Fushshilat Ayat 53).
Kerana itu, Allah Swt telah mempermudahkan PROSES untuk MEMBERSIHKAN Nafsu-Nafsu melalui beberapa PROSES yang mudah dan disertakan didalam Syariat yang biasa seperti didalam Proses-Proses mengambil Wudhu', ketika Bersholat, ketika Berpuasa, ketika berzikir dn akhir sekali ialah didalam peluang mengerjkan Rukun Islam yang kelima iaitu mengerjakan HAJI
Dimana didalam Ibadah Haji diselitkan Keistimewaan kepada Umat Islam atau Mukmin untuk MEMOHON Apa juga KESEMPURNAAN daripadaNya.
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.