KOMENTAR TUKAR TIUB
patutlah anak mahfiraun nak tahu
selama ini anak mahafiraun
yang jadi kaya raya kerana
dapat rembat ap
MAHFIRAUN
JAWAPAN KEPADA DATUK MUKHRIZ: MEMAHAMI HARGA KERETA
Saya
mengalu-alukan maklumbalas Datuk Mukhriz Mahathir berkenaan cadangan
#turunkanhargakereta memandangkan beliaulah yang bertanggungjawab
menggubal dasar automotif negara.
Beliau juga dijangka akan
memenangi persaingan Ketua Pemuda Umno yang akan datang, jadi pandangan
beliau mengenai isu-isu yang ada kesan besar kepada orang muda bakal
memberi gambaran nasib orang muda kelak jika BN menang pilihanraya akan
datang.
Dalam banyak-banyak kepayahan ekonomi yang dialami orang muda,
satu daripada isu paling hangat adalah harga kereta yang terlalu mahal.
Datuk
Mukhriz bertanya satu soalan mudah kepada saya: bagaimana mungkin harga
kereta boleh turun jika permit import kereta (AP) dilelong kepada
pembida yang menawarkan harga tertinggi?
Soalan itu begitu mudah
hinggakan mula-mula saya mengesyaki beliau ada muslihat politik besar
untuk memerangkap saya, bukannya kerana beliau mahu memahami kaedah
menurunkan harga kereta yang kami cadangkan.
Bila beliau terus sahaja
mengulangi soalan ini dalam sidang media dan di laman Twitter, maka saya
mula menyedari bahawa beliau betul-betul tidak faham.
Oleh itu,
saya berlapang dada akan cuba menerangkan kaedahnya kepada seorang
Timbalan Menteri yang bertanggungjawab menggubal dasar automotif negara.
Untuk
memahami apa langkah yang wajar diambil untuk menurunkan harga kereta,
kita perlu memahami terlebih dahulu apakah komponen-komponen kos yang
dibayar oleh rakyat apabila dia membeli sebuah kereta.
Bagi
kereta yang dikilang oleh syarikat automotif nasional atau kereta jenama
asing yang dipasang di Malaysia, ada 2 kos komponen yang dibayar
rakyat: kos kereta (termasuklah keuntungan kepada pengilang/syarikat
automotif) dan cukai yang dikenakan kerajaan.
Di bawah sistem cukai
sekarang, cukai adalah separuh dari harga kereta yang dibayar rakyat –
maknanya jika anda membeli kereta pada harga RM50,000, sebanyak RM25,000
daripada harga tersebut adalah bayaran cukai kepada kerajaan.
Kereta
yang diimport dari luar negara juga mempunyai struktur kos yang sama,
tetapi harganya lebih tinggi kerana ada 2 komponen kos tambahan.
Setiap
kereta yang diimport dikenakan cukai import 30% dan harga jualan kereta
import melonjak gara-gara lesen AP yang diperlukan untuk mengimport.
Sebelum
ini, lesen AP diberikan kepada individu/syarikat tertentu yang rapat
dengan pemerintah. Oleh kerana tekanan dari rakyat yang berterusan,
akhirnya sejak tahun 2009 kerajaan BN mula mengutip bayaran RM10,000
bagi setiap AP.
Namun, kos lesen AP telah dimanuipulasi dan
digunakan untuk mengaut untung berlebihan yang mengakibatkan harga
kereta import melambung tinggi. Untuk memahami perkara ini, saya
mengambil contoh pengalaman YB Tony Pua membeli sebuah kereta import.
Beliau
membayar hanya RM100,000 untuk mengimport kereta Nissan Juke
menggunakan lesen AP yang beliau perolehi sebagai seorang ahli parlimen.
RM45,000 adalah harga sebenar kereta dan bayaran penghantaran melalui
kapal. Baki RM55,000 adalah bayaran kepada kerajaan akibat duti eksais
pada kadar 85%, cukai jualan 10% dan duti import sebanyak 30%.
YB
Tony Pua bernasib baik kerana beliau hanya perlu membayar RM100,000
untuk kereta itu. Jika beliau membeli kereta yang sama dari pengedar
kereta tempatan, harganya ialah RM160,000.
Beza harga sebanyak
RM60,000 adalah kesan sistem AP yang tidak telus hingga menyebabkan
harga kereta naik melambung kerana pemegang lesen AP boleh sahaja
mengaut keuntungan atas angin berlipat kali ganda.
Walau
bagaimana pun, sebab sebenar yang menyebabkan harga kereta terlalu mahal
dan menghambakan rakyat Malaysia dengan cukai kereta adalah cukai
melampaui batas yang dikenakan ke atas kereta.
Lagipun, hanya 10% dari
kereta yang dijual setiap tahun diimport menggunakan AP; bakinya adalah
kereta yang dikilang/dipasang di Malaysia yang tidak dipengaruhi sistem
AP tetapi terbeban dengan cukai yang tinggi.
Justeru,
satu-satunya cara untuk menghapuskan herotan harga kereta dan
menghentikan kesengsaraan rakyat ialah dengan membatalkan cukai ini
secara berperingkat agar harga kereta Malaysia berpatutan jika
dibandingkan dengan harga di negara lain.
Oleh kerana duti eksais
dikenakan ke atas semua kereta, sudah tentu pembatalannya akan memberi
kesan besar kepada harga semua kereta baik yang dipasang di Malaysia
atau diimport.
Untuk memahami perkara ini dengan lebih mudah,
kita perlu kembali kepada contoh YB Tony Pua membeli keretanya.
Jika dia
mengimport keretanya selepas dasar pembatalan cukai kereta
dilaksanakan, beliau hanya perlu membayar sejumlah RM50,000 iaitu kos
kereta, penghantaran dan cukai jualan sebanyak 10%.
Maka, beliau
boleh menganggar berapa harga tertinggi yang beliau sanggup bayar
kepada kerajaan untuk mendapatkan AP membawa masuk kereta itu.
Oleh
kerana Nissan Juke adalah sebuah kereta kecil yang tidak memakan minyak
yang besar, kami mencadangkan bidaan untuk AP itu bermula pada harga
RM10,000 sahaja (berbanding bidaan untuk AP membawa masuk sebuah
Lamborghini yang memakan minyak besar misalnya, harga bidaan bermula
dari RM30,000).
Sudah tentu YB Tony Pua akan membuat bidaan
dengan mengambil kira kos keseluruhan yang perlu ditanggung dalam
membeli keretanya itu.
Jika belia sanggup membayar setakat RM90,000 bagi
kereta tersebut, bidaannya bagi mendapatkan AP boleh mencecah RM40,000
memandangkan kos kereta hanyalah RM50,000 apabila cukai sudah
dibatalkan.
Inilah bahagian yang Datuk Mukhriz nampaknya tidak
faham hingga beliau mengeluarkan kenyataan yang memalukan beliau dan
kementerian.
Melalui sistem bidaan terbuka untuk AP, kerajaan
akan mendapat hasil yang meningkat kerana bayaran AP dibuat terus kepada
kerajaan, bukannya tersekat di tangan orang tengah.
Hasil ini akan
digunakan untuk menampung kos menghapuskan cukai kereta yang menyebabkan
harga kereta terlalu tinggi di Malaysia.
Apabila cukai kereta
dihapuskan, secara automatik harga kereta akan jatuh sekurang-kurangnya
50% walaupun harga AP ditentukan secara bidaan terbuka, kerana sekarang
pun setiap AP dijual pada harga RM40,000 hingga RM60,000 (sama dengan
harga AP bila dibuat secara bidaan terbuka).
Bezanya, sekarang ini hasil
dari AP masuk poket orang yang berkepentingan dan menidakkan hak rakyat
untuk membeli kereta pada harga yang rendah jika hasil itu digunakan
untuk menghapuskan cukai kereta.
Ringkasnya, penurunan cukai
kereta akan menghapuskan satu komponen kos paling besar yang menyebabkan
harga kereta di Malaysia terlalu tinggi.
Saya harap penerangan
ini boleh difahami dengan mudah oleh Datuk Mukhriz kerana jika perkara
semudah ini pun beliau tidak memahami, apatah lagi perkara-perkara yang
lebih rumit yang melibatkan industri dan perdagangan antarabangsa.
Rafizi Ramli
Pengarah Strategi PKR.
TUKAR TIUB
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.