Followers

Saturday, August 4, 2012

Lebuh Raya Rakyat bukti Kelantan mampu,UMNO susah hati nih..

 

MACHANG: Selepas dipinggirkan Kerajaan Pusat sejak Rancangan Malaysia (RMK-5), Kelantan mencatat sejarah apabila membina sendiri lebuh raya Kuala Krai-Kota Bharu.

Pada 28 Mei lalu majlis pecah tanah bagi pembi­naan fasa pertama diadakan bertempat di Felcra Berangan Mek Nab, yang disak­sikan pemimpin negeri, pegawai kerajaan dan pen­duduk tempatan.

Menteri Besar, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat melakukan upacara pecah tanah. Sebelum itu beliau mengimami solat su­nat hajat.

Buat pertama kali juga dalam sejarah negara orang ramai tampil menderma bagi merealisasikan pembi­naan lebuh raya.

Hampir RM1.5 juta sum­bangan orang ramai termasuk anak syarikat kerajaan negeri dan badan-badan korporat dikutip pada pro­gram berkenaan.

Menteri Besar menyum­bang sebanyak RM5,000, Syarikat Ladang Sungai Terah (RM1 juta), Syarikat Ufuk Budiman (RM100,000), Al-Iman International Institut (RM50,000), Tunjung Development Corporation (RM50,000).

Selain itu, PMBK Sa­wit (RM25,000), Koperasi Kakitangan PMBK Sawit (RM50,000), Sentosa Group (RM10,000), Perakan (RM10,000) dan banyak lagi.

Lebih mengujakan lagi apabila ramai penduduk kampung juga tampil men­derma. Maka tidak hairan­lah kerajaan negeri me­namakan projek berkenaan sebagai Lebuhraya Rakyat.

Kos keseluruhan sejauh 73 km bernilai RM1.8 bilion. Sebelum ini cadangan membina lebuh raya dihan­tar kerajaan negeri melalui Unit Perancangan Ekonomi Negeri (Upen) setiap kali draf RMK dibincang, namun diketepikan.

Ketika di bawah Tun Ab­dullah Ahmad Badawi pro­jek pembinaan lebuh raya itu disenaraikan di bawah RMK-9, namun malangnya tidak dilaksanakan kera­jaan.

Dan selepas Abdullah di­ganti Dato’ Seri Najib Razak projek membina lebuh raya Kuala Krai-Kota Bharu lang­sung tidak disenaraikan.

Kelantan juga ditimpa nasib malang apabila lebuh raya Pantai Timur hanya dibina setakat Tereng­ganu.

Maka mengambil kira diskriminasi yang berteru­san itu, kerajaan Kelantan mengambil inisiatif sendi­ri membina lebuh raya rakyat yang membabitkan kos awal sebanyak RM500 juta.

Lebuh raya berkenaan mempunyai reka bentuk lebuh raya antara bandar empat lorong. Ia bakal mempunyai sembilan per­simpangan bertingkat di be­berapa lokasi.

Dua kawasan rawat dan rehat (R&R) akan dibina di lokasi strategik. Beberapa hentian juga akan dibina di sepanjang lebuhraya.

Lebuh raya rakyat tanpa tol, di samping menerapkan nilai-nilai keagamaan kon­sep gotong-royong diperkenalkan.

Pada awalnya sembilan syarikat membida projek berkenaan dan hanya dua dipilih iaitu Menta Con­struction untuk pakej perta­ma dan Temokin Villa Jelas pakej kedua.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan, Dato’ Husam Musa berkata, pakej pertama dilaksanakan di atas tanah milik kerajaan tanpa perlu pengambilan balik semula tanah.

“Lebuh raya ini turut menyediakan laluan khas untuk binatang buas agar ia tidak mengganggu kelicinan lalu lintas,” katanya pada majlis berkenaan.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz pula menyifatkan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan, Dato’ Seri Musta­pa Mohamed amat bimbang dengan kesungguhan kera­jaan negeri membina lebuh raya sendiri dengan kemam­puan yang ada.

Katanya, kenyataan pemimpin Umno seperti meng­gambarkan seolah-olah hanya mereka sahaja yang mampu, sedangkan orang lain tidak.

“Saya tidak mahu ber­cakap lebih cuma kita berharap Allah Taala per­mudahkan doa kita untuk menjayakan impian rakyat,” ujarnya.

Senator Dr Johari Mat berkata, kerajaan PAS pada zaman pemerintahan Dato’ Asri Muda sudah membuk­tikan keupayaan membina banyak prasarana kepada rakyat termasuk Stadium Sultan Muhammad Ke-IV, Jambatan Sultan Yahya Petra dan Kada.

Katanya, kenyataan pemimpin Umno kelihatan seperti angkuh dan tidak yakin dengan kemampuan orang lain.
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.