Dr. Asri melahirkan kekagumannya terhadap kenyataan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang menyatakan mereka bersedia melaksanakan penggunaan dakwat kekal pada pilihan raya umum akan datang tetapi mahu menunggu kelulusan daripada Majlis Fatwa Kebangsaan.
Kata beliau “ Ianya amat menarik apabila SPR menyatakan kesediaan penggunaan dakwat kekal itu bergantung kepada Majlis Fatwa Kebangsaan, sedangkan telah ada fatwa mengenai perkara ini.”
Bagaimanapun tambah Dr. Asri “Jangan gunakan Islam sebagai alasan atau halangan untuk melaksanakan sesuatu yang memberikan keadilan, ianya satu perangai yang teruk.”.. sepenuhnya sila baca di bawah..
Hukum Penggunaan Indelible Ink Dalam Pilihanraya Malaysia
Keputusan:
Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 8 Ogos 2007 telah membincangkan Hukum Penggunaan Indelible Ink Dalam Pilihanraya Malaysia.
Kata beliau “ Ianya amat menarik apabila SPR menyatakan kesediaan penggunaan dakwat kekal itu bergantung kepada Majlis Fatwa Kebangsaan, sedangkan telah ada fatwa mengenai perkara ini.”
Bagaimanapun tambah Dr. Asri “Jangan gunakan Islam sebagai alasan atau halangan untuk melaksanakan sesuatu yang memberikan keadilan, ianya satu perangai yang teruk.”.. sepenuhnya sila baca di bawah..
Hukum Penggunaan Indelible Ink Dalam Pilihanraya Malaysia
Keputusan:
Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang pada 8 Ogos 2007 telah membincangkan Hukum Penggunaan Indelible Ink Dalam Pilihanraya Malaysia.
Muzakarah telah memutuskan bahawa berdasarkan penjelasan dan hasil ujikaji yang telah diberikan oleh pakar-pakar dalam bidang kimia serta hujah-hujah dan pandangan ahli-ahli Jawatankuasa, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Indelible Ink tidak mengandungi bahan-bahan najis yang diharamkan oleh syarak, tidak mendatangkan mudharat kepada kesihatan dan tidak menghalang air untuk sampai ke kulit apabila digunakan.
Oleh itu penggunaan Indelible Ink adalah dibenarkan oleh syarak kerana ia tidak akan menimbulkan masalah kepada ibadah umat Islam.
Walaubagaimanapun, keputusan Jawatankuasa terhadap kandungan dan tahap ketelapan Indelible Ink ini hanya tertakluk kepada bahan yang sama dengan yang telah diuji oleh pakar-pakar berkenaan sahaja.
Keterangan/Hujah:
1.Indelible Ink bermakna dakwat yang tidak boleh dipadam. Satu calitan dakwat ini pada jari pengundi akan memberi tanda coklat kehitaman yang akan kekal selama beberapa hari. Kaedah ini adalah kaedah yang mudah yang berkesan bagi mengelakkan penipuan undi atau pengundi yang membuang undi lebih sekali. Beberapa negara telah menggunakan kaedah ini termasuk China, Ghana dan Denmark.
Oleh itu penggunaan Indelible Ink adalah dibenarkan oleh syarak kerana ia tidak akan menimbulkan masalah kepada ibadah umat Islam.
Walaubagaimanapun, keputusan Jawatankuasa terhadap kandungan dan tahap ketelapan Indelible Ink ini hanya tertakluk kepada bahan yang sama dengan yang telah diuji oleh pakar-pakar berkenaan sahaja.
Keterangan/Hujah:
1.Indelible Ink bermakna dakwat yang tidak boleh dipadam. Satu calitan dakwat ini pada jari pengundi akan memberi tanda coklat kehitaman yang akan kekal selama beberapa hari. Kaedah ini adalah kaedah yang mudah yang berkesan bagi mengelakkan penipuan undi atau pengundi yang membuang undi lebih sekali. Beberapa negara telah menggunakan kaedah ini termasuk China, Ghana dan Denmark.
India sebagai pengeluar dakwat ini telah menggunakan kaedah calitan jari pengundi ketika pilihanraya sejak tahun 1962 lagi. Berdasarkan laporan ujikaji komposisi kimia yang dilakukan oleh Jabatan Kimia Malaysia, dakwat yang diimport daripada India ini mengandungi tiga (3)bahan utama iaitu air, Ethanol (55 peratus) dan Silver nitrate .
2.Penggunaan Indelible Ink tidak akan mendatangkan sebarang mudharat jika digunakan pada kuku dan jari. Ia hanya akan mendatangkan kesan pada kesihatan sekiranya termakan atau terminum.
3.Berdasarkan kajian, penggunaan Indelible Ink pada kuku boleh dihilangkan dalam tempoh tiga (3) hari dan jika digunakan pada kulit, ia akan hilang dalam tempoh tujuh (7) hari. Untuk kegunaan dalam pilihanraya, SPR hanya akan mencalitkan Indelible Ink tersebut dalam kuantiti yang sedikit yang dijangka dapat bertahan sekurang-kurangnya 24 jam.
4.Penggunaan alkohol dalam Indelible Ink bukan merupakan isu kerana pada asasnya jika sesebuah bekas mengandungi alkohol dibuka, proses meruapan akan berlaku dan ia akan mengurangkan kandungan alkohol tersebut.
5.Memandangkan Indelible Ink ini boleh telap air dalam keadaan serta merta dan kandungannya juga bebas dari sebarang lemak haiwan, maka penggunaannya tidak akan menimbulkan sebarang keraguan dari aspek hukum syarak.
6.Ketelapan air pada kulit perlu dibezakan dengan ketelapan air yang sampai pada sel di bawah kulit, kerana dari sudut syarak kedua-duanya adalah berbeza dan untuk tujuan ibadah adalah memadai jika air telap sampai ke kulit.
7.Dalam konteks menjaga maslahah ummah, beberapa kaedah fiqhiyyah yang boleh dijadikan sandaran adalah :
تصرف الامام على الرعية منوط بالمصلح
Maksudnya : Tindakan yang dijalankan oleh ketua negara terhadap urusan rakyat adalah terikat dengan maslahah.
sumber : e-Fatwa
2.Penggunaan Indelible Ink tidak akan mendatangkan sebarang mudharat jika digunakan pada kuku dan jari. Ia hanya akan mendatangkan kesan pada kesihatan sekiranya termakan atau terminum.
3.Berdasarkan kajian, penggunaan Indelible Ink pada kuku boleh dihilangkan dalam tempoh tiga (3) hari dan jika digunakan pada kulit, ia akan hilang dalam tempoh tujuh (7) hari. Untuk kegunaan dalam pilihanraya, SPR hanya akan mencalitkan Indelible Ink tersebut dalam kuantiti yang sedikit yang dijangka dapat bertahan sekurang-kurangnya 24 jam.
4.Penggunaan alkohol dalam Indelible Ink bukan merupakan isu kerana pada asasnya jika sesebuah bekas mengandungi alkohol dibuka, proses meruapan akan berlaku dan ia akan mengurangkan kandungan alkohol tersebut.
5.Memandangkan Indelible Ink ini boleh telap air dalam keadaan serta merta dan kandungannya juga bebas dari sebarang lemak haiwan, maka penggunaannya tidak akan menimbulkan sebarang keraguan dari aspek hukum syarak.
6.Ketelapan air pada kulit perlu dibezakan dengan ketelapan air yang sampai pada sel di bawah kulit, kerana dari sudut syarak kedua-duanya adalah berbeza dan untuk tujuan ibadah adalah memadai jika air telap sampai ke kulit.
7.Dalam konteks menjaga maslahah ummah, beberapa kaedah fiqhiyyah yang boleh dijadikan sandaran adalah :
تصرف الامام على الرعية منوط بالمصلح
Maksudnya : Tindakan yang dijalankan oleh ketua negara terhadap urusan rakyat adalah terikat dengan maslahah.
sumber : e-Fatwa
******************************************
Indelible ink: Scholars reject call for new fatwa
PETALING JAYA: Several Islamic scholars have rejected the call for another fatwa on the use of indelible ink to mark those who vote in an election.
They said the fatwa that the National Fatwa Council issued in 2007 made another one unnecessary.
They were commenting on Election Commission (EC) secretary Kamaruddin Ahmad Baria’s statement last Friday that the commission was awaiting approval from the National Fatwa Council. Kamaruddin was speaking to DAP representatives.
Former Perlis Mufti Mohd Asri Zainul Abidin said that the EC should not use Islam as an excuse to dilly dally over its decision on whether to impose the use of indelible ink as a measure against cheating in the coming general election.
“Actually, I am amazed,” Asri told FMT. “It is very interesting that the EC is now mentioning religion even when there is already a fatwa on this.
“Don’t use Islam as an excuse and an obstacle to implementing actions that will bring justice. That’s a very bad attitude.”
The issue of whether the ink would be allowed in Islam was raised recently by Pasir Mas MP Ibrahim Ali. He said in Parliament that the ink might make ablutions invalid.
The National Fatwa Council said in 2007 that the ink had been chemically tested and found to be free of substances considered impure in Islam, medically safe and porous enough to make ablutions valid.
“The use of indelible ink is allowed,” said Asri. “Otherwise in principle we can’t use ordinary pens as well because the ink sticks everywhere.
“The spirit of Islam is to seek justice. For me, where justice is concerned, even if there is no fatwa on the matter, Islam would accommodate it.
“You have mechanics who deal with oils which cannot be washed off thoroughly or a policeman who has to work with dogs. If there are no other options and you absolutely have to work with it, then you may do so.
“To me this is a simple issue which even a village religious teacher can answer. It is about justice.”
Looking for excuses
Ahmad Awang, the former president of the Malaysian Ulama Association, said that since there were many doubts about the fairness of the electoral process, the use of indelible ink was a way of making sure justice was served.
“They are looking for excuses. If they want a new fatwa, which is unnecessary, then they can issue one immediately based on the previous fatwa,” he said.
“In fact in Malaysia, the use of indelible ink should not only be permissible but compulsory.”
The deputy president of the Syarie Lawyers Association, Musa Awang, had similar sentiments.
“In my opinion, the implementation of the indelible ink use during the next general election is good. It would ensure the country’s election is free, clean and fair.
“It would also shut up those who question of the credibility and independence of the EC.”
However, the deputy president of the Malaysian Muslim Lawyers Association, Abdul Rahim Sinwan, said a new fatwa would provide more clarity.
“We have to make sure that the particular ink used is the same ink tested for the 2007 fatwa,” he said. “It is best to be sure.”
Free Malaysia Today
PETALING JAYA: Several Islamic scholars have rejected the call for another fatwa on the use of indelible ink to mark those who vote in an election.
They said the fatwa that the National Fatwa Council issued in 2007 made another one unnecessary.
They were commenting on Election Commission (EC) secretary Kamaruddin Ahmad Baria’s statement last Friday that the commission was awaiting approval from the National Fatwa Council. Kamaruddin was speaking to DAP representatives.
Former Perlis Mufti Mohd Asri Zainul Abidin said that the EC should not use Islam as an excuse to dilly dally over its decision on whether to impose the use of indelible ink as a measure against cheating in the coming general election.
“Actually, I am amazed,” Asri told FMT. “It is very interesting that the EC is now mentioning religion even when there is already a fatwa on this.
“Don’t use Islam as an excuse and an obstacle to implementing actions that will bring justice. That’s a very bad attitude.”
The issue of whether the ink would be allowed in Islam was raised recently by Pasir Mas MP Ibrahim Ali. He said in Parliament that the ink might make ablutions invalid.
The National Fatwa Council said in 2007 that the ink had been chemically tested and found to be free of substances considered impure in Islam, medically safe and porous enough to make ablutions valid.
“The use of indelible ink is allowed,” said Asri. “Otherwise in principle we can’t use ordinary pens as well because the ink sticks everywhere.
“The spirit of Islam is to seek justice. For me, where justice is concerned, even if there is no fatwa on the matter, Islam would accommodate it.
“You have mechanics who deal with oils which cannot be washed off thoroughly or a policeman who has to work with dogs. If there are no other options and you absolutely have to work with it, then you may do so.
“To me this is a simple issue which even a village religious teacher can answer. It is about justice.”
Looking for excuses
Ahmad Awang, the former president of the Malaysian Ulama Association, said that since there were many doubts about the fairness of the electoral process, the use of indelible ink was a way of making sure justice was served.
“They are looking for excuses. If they want a new fatwa, which is unnecessary, then they can issue one immediately based on the previous fatwa,” he said.
“In fact in Malaysia, the use of indelible ink should not only be permissible but compulsory.”
The deputy president of the Syarie Lawyers Association, Musa Awang, had similar sentiments.
“In my opinion, the implementation of the indelible ink use during the next general election is good. It would ensure the country’s election is free, clean and fair.
“It would also shut up those who question of the credibility and independence of the EC.”
However, the deputy president of the Malaysian Muslim Lawyers Association, Abdul Rahim Sinwan, said a new fatwa would provide more clarity.
“We have to make sure that the particular ink used is the same ink tested for the 2007 fatwa,” he said. “It is best to be sure.”
Free Malaysia Today
No comments:
Post a Comment
Note: Only a member of this blog may post a comment.