Followers

Tuesday, January 25, 2011

Anwar Bidas Subsidi Dipotong Kerana Rasuah Dan Penyelewengan Barisan Najis!! Subsidi rakyat dipotong akibat dasar defisit BN terlalu besar



Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendakwa Barisan Nasional (BN) memotong subsidi selepas ia telah menghimpunkan defisit-defisit amat besar disebabkan oleh kebocoran dan rasuah.

Ketua pembangkang kata itu defisit belanjawan itu dapat dikurangkan dengan mengurangkan insentif-insentif berkadar tak seimbang kepada pelabur-pelabur dan melalui amalan pentadbiran baik sebaliknya.


“Bila kami memberi kepada pelabur-pelabur, kami memanggil ia insentif-insentif tetapi bila kami memberi kepada para petani dan nelayan-nelayan, kami memanggil ia subsidi.


Dalam hakikat sebenarnya, mereka ialah kedua-dua sama,” katanya pada satu majlis makan tengah hari bertajuk
 “Subsidi: Beban Kebangsaan atau Beban Awam?”

Pemimpin de facto PKR kata itu selepas satu krisis ekonomi, ia sentiasa orang miskin yang ialah paling teruk terjejas, tetapi orang miskin telah mendapat subsidi mereka memotong disebabkan defisit fiskal mengakibatkan manakala bantuan kewangan menyelamat dapat kaya.


Dia menyebut laporan CIMB Research yang berkata untuk pendapatan isi rumah RM1,500 dan di bawah, kos perumahan, makanan dan pinjaman kenderaan secara kolektif berjumlah 80 peratus pendapatan mereka.


Tahun lepas defisit ialah tujuh peratus KDNK dalam 2009, paras tertinggi dalam tempoh 27 tahun, walaupun ia telah dirancang menurunkan kepada 5.3 peratus tahun lepas.


Ini masih lebih tinggi daripada 2008 4.8 peratus.


Bercakap dalam keupayaannya sebagai penasihat ekonomi Selangor, katanya itu kerajaan pusat itu boleh sebaliknya mengurangkan defisitnya oleh renegotiating kontrak-kontrak dengan pengeluar-pengeluar kuasa bebas (IPP) yang dia mendakwa bernilai RM19 bilion dalam subsidi.


Ahli Parlimen Permatang Pauh itu juga berkata yang kekurangan pentadbiran baik merupakan punca Malaysia meletakkan kelima antara negara membangun dalam aliran keluar wang haram.


Aliran keluar wang haram dari Malaysia meningkat tiga kali ganda untuk US$68.2 bilion (RM208.1 bilion) dalam 2008, dari US$22.2 bilion dalam 2000, menurut satu laporan oleh pemerhati kewangan berpusat di AS integriti Global Financial (GFI) dikeluarkan bulan ini.


“Laporan itu menyatakan duit haram sebagai rasuah, wang dari sumber-sumber tidak diketahui dan pengelakan cukai.


Ini semua ialah tentang pentadbiran.


Jika kebocoran ialah RM10 untuk 20 bilion, mungkin ia dapat dipertahankan tetapi RM200 bilion?


Mempertahankan yang kejam,” dia memberitahu satu sidang media selepas ucapannya.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.