Followers

Wednesday, December 30, 2009

Dr Rosli boleh dipenjara, denda jika langgar mufarakah

Pasangan umat Islam yang mengingkari perintah Mahkamah Syariah supaya bermufarakah (tinggal berasingan) susulan kesahihan
perkahwinan mereka diragui boleh didenda sehingga RM2,000 atau penjara 12 bulan atau kedua-duanya sekali.

Ketua Pendaftar Mahkamah Tinggi Syariah Kelantan, Abu Bakar Abdullah Kuty, berkata sepatutnya pasangan terbabit sedar bahawa perbuatan tinggal bersama selepas perintah dikeluarkan oleh mahkamah adalah salah daripada segi agama.

"Soal untuk bertindak terhadap mereka yang mengingkari sesuatu perintah mahkamah sepatutnya tidak berbangkit jika umat Islam mematuhi hukum agama," katanya kepada Bernama.

Beliau diminta mengulas mengenai insiden malam tadi apabila rumah bekas ketua penerangan Pemuda PAS Kelantan, Dr Rosli Allani Abdul Kadir, "dikepung" oleh keluarga isteri keduanya yang mengesyaki pasangan tersebut masih tinggal bersama walaupun diperintah Mahkamah Syariah supaya tinggal berasingan kerana kesahihan perkahwinan mereka diragui.

Bagaimanapun, pasangan berkenaan tidak dapat ditahan oleh pihak penguatkuasa penyelia agama Islam kerana gagal mendapat waran tangkap atau geledah daripada pihak berwajib.

Pada 21 Disember lepas, Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu telah mengarahkan mereka tinggal berasingan sementara (mufarakah) kerana meragui perkahwinan mereka yang dikatakan dilakukan oleh satu sindiket di sebuah masjid di Selangor.

Rosli dan pasangannya Noor Illani Mohd Nor dikatakan masih tinggal bersama di sebuah rumah di Jalan Long Yunos di Kota Bharu walaupun mendapat perintah mahkamah supaya bermufarakah.

Abu Bakar berkata soal untuk mendapatkan waran tangkap atau geledah rumah yang didiami pasangan terbabit adalah perkara kedua kerana pihak berkenaan boleh mendapatkannya daripada mana-mana pihak berwajib, seperti Hakim Mahkamah Syariah.

"Waran itu boleh didapati daripada pihak berkenaan bila-bila masa walaupun di luar waktu pejabat," katanya. BERNAMA

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.