Followers

Friday, September 11, 2009

PEMUDA UMNO SERU RI-M'SIA PERTAHANKAN HUBUNGAN !

Kualalumpur - Hubungan Indonesia-Malaysia kembali memanas menyusul sejumlah munculnya isu sensitif di antara kedua negara dalam beberapa bulan terakhir. Pergerakan Pemuda UMNO (United Malaysia National Organisation) Malaysia menyerukan pemimpin dan masyarakat kedua negara untuk tetap menjaga hubungan baik yang sudah terjalin lama.

'Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia (PPUM) yang konsisten dalam upaya memastikan 'hubungan istimewa' kedua negara bertahan baik, memandang serius ketegangan yang terjadi kini. Hubungan istimewa kedua negara telah terjalin sejak lama berdasarkan persamaan asal budaya dan peradaban harus terus diperkuatkan,' ujar Biro Internasional Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Ahmad Zaki Zahid.

Hal itu dikatakannya melalui pernyataan sikap yang disampaikan kepada KBRI Kuala Lumpur. Sekitar 10 pengurus Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia mendatangi Kedutaan Besar di Jalan Tun Razak, Kuala Lumpur, Jumat (11/9/2009) pukul 16.00 WIB waktu setempat. Dua orang perwakilan mereka diterima oleh Minister Consellor Pensosbud KBRI Kuala Lumpur Widyarka Ryananta.

Menurut Ahmad, Indonesia dan Malaysia memiliki peranan penting dalam memacu kemakmuran sosial, politik dan ekonomi di kawasan Asia Tenggara. Hubungan kedua negara, lanjut dia, harus ditingkatkan bukan saja dalam kemajuan ekonomi, tetapi dalam meningkatkan kemajuan sosial dan penghayatan budaya.

Ahmad mengatakan, Pemuda UMNO meminta Pemerintah Indonesia perlu mengambil tindakan tegas terhadap pihak manapun yang terus-terusan memperkeruh hubungan Indonesia-Malaysia.

'Pihak pemerintah harus bertindak tulus dan efektif dalam meredakan perselisihan dan menumpas provokasi dari pihak-pihak tertentu,' katanya.

Ahmad juga mengatakan, Pemuda UMNO meminta media Indonesia

sumber: detiknews.com/indonesia/

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.