Saturday, June 25, 2011

Gambar Siapa POLIS Serah Kepada PENGANALISIS AMERIKA?


Dalam usaha untuk menggambarkan publisiti negatif kepada perhimpunan Bersih 2.0 dan usaha berterusan memburuk-burukkan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim, pentadbiran Najib juga telah memberikan perisai perlindungan kepada trio Datuk T sambil memberi peluang sepenuhnya kepada peguam mereka untuk memberikan keputusan bahawa 99.9% muka lelaki di dalam video seks itu adalah Anwar berdasarkan dan gambar Anwar yang telah diberikan kepada pakar AS oleh pihak polis.

"Jika benar, anda boleh 1000% yakin bahawa Peguam Negara dan Najib akan memjadikan trio Datuk T mengaku tidak bersalah dan menuntut perbicaraan yang panjangan. Mengapa mereka tiba-tiba berhenti di peringkat ini? Pertama, foto siapakah yang telah polis berikan kepada pakar AS? Adakah ia benar-benar Anwar,"
Ahli Parlimen Batu Tian Chua berkata kepada Malaysia Chronicle.

"Ia juga memberitahu bahawa mereka hanya melakukan perbandingan muka dengan menggunakan gambar sesiapa pun, tetapi bukan perbandingan badan sepenuhnya dan ini adalah pita seks. Kami telah menjangka paling teruk, dengan memberi DNA kepada Jabatan Kimia dalam Liwat II. Saya fikir ini bukan satu kejutan bagi sesiapa pun, dengan taktik seperti ini."


Denda 'kacang'

Malah, selepas membuat penampilan di pintu masuk dan pada mulanya membantah tuduhan oleh Peguam Negara, trio Datuk T tersenyum lebar sebelum mengaku bersalah. Mereka telah dikenakan denda dengan jumlah teramat rendah yang jika dijumlahkan hanya sebanyak RM5,500 atau hukuman penjara selama 6 bulan.


Mungkin mereka merasakan mereka adalah wira, tetapi bagi seluruh negara, video seks Datuk T menandakan tahap paling rendah dalam kejahatan politik Malaysia, malah oleh standard elit UMNO.


Jadi kesan daripada video balik kembali kepada tahap populariti Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak. Sejak sentimen negatif terhadap kepimpinan beliau telah meningkat dan terdengar permintaan agar beliau meletak jawatan sebagai Presiden UMNO dalam pemilihan parti yang dijadual tahun depan.


Malah hari ini, apabila fakta-fakta kes itu dibacakan, para jurubahasa mahkamah telah berusaha mengaitkan nama Anwar kepada lelaki di dalam video seks ini. Pertuduhan terhadap ketiga-tiga Datuk T, identiti orang yang merakamkan filem melakukan hubungan seks dengan pelacur tidak penting sama sekali


Ketiga-tiga mereka adalah ahli perniagaan Shazryl Eskay Abdullah, bekas Ketua Menteri Melaka Rahim Thamby Chik dan bekas Bendahari Agunf PERKASAi Shuaib Lazim. Eskay dan Syuaib telah bersama-sama didakwa kerana memiliki dan pengedaran pornografi di bawah Seksyen 292 (a) Kanun Keseksaan, manakala Rahim dituduh bersubahat didakwa di bawah seksyen 109 Kanun Keseksaan.


Jika didapati bersalah, mereka boleh didenda dan atau di penjara sehingga 3 tahun. Tetapi Eskay hanya didenda RM3,000 atau tiga bulan penjara, Rahim didenda RM1,000 atau sebulan penjara dan Syuaib RM1,500 atau 2 bulan penjara.


Kesalah Kecil Yang 'Mulia'

Sementara itu di dalam mahkamah juga diberitahu bahawa dalam pita tersebut, wanita itu telah melakukan seks oral sebelum pasangan itu terus melakukan hubungan seks. Juga terdengar bahawa seorang pakar AS berkata video itu tulen dan tiada imej yang "tertindih" dalam rakaman video tersebut.


Ini memberi peluang untuk Eskay menegaskan,
"Bukan lagi menyerupai Anwar, tetapi Anwar."

Dalam hujah oleh peguam pembelaan, ia telah menyatakan bahawa tiga lelaki "mulia" dan berniat baik kerana mereka menayangkan pita tersebut untuk mendedahkan dan menghalang Anwar dari menjadi Perdana Menteri.


Malah Shafee Abdullah salah seorang peguam mereka berkata perbuatan mereka digambarkan sebagai
"kesalahan kecil".

Lebih hebat kagi, Shafee juga berkata pakar-pakar video AS telah membandingkan imej lelaki dalam video tersebut dengan gambar Anwar. Mereka mengesahkan bahawa kedua-dua mereka adalah sama.


Laporan itu dilakukan oleh Dartmouth College di Hanover, New Hampshire, berdasarkan analisis mengesahkan muka sama berdasarkan perbandingan 99.99% muka lelaki dalam video itu dengan gambar Anwar yang diberikan oleh pihak polis.


Tetapi penyokong Anwar di luar menolak laporan itu.


"Jika anda melihat Liwat II dan liwat dan kes kematian dalam tahanan seperti Kugan Ananthan dan Teoh Beng Hocks khususnya, terdapat jelas penyalahgunaan bukti oleh pihak berkuasa. Mengapa video seks tidak boleh digunakan untuk menjatuhkan Anwar. Kugan mati kerana dia dipukul sehingga buah pinggang rosak tetapi laporan bedah siasat daripada pihak polis berkata beliau mati akibat cecair dalam paru-paru,"
kata Tian.

"Sama juga dengan nota yang kononnya ditulis oleh Beng Hock dan ia diperolehi terus daripada Peguam Negara. Ujiannya sangat mudah. ​​Rakyat Malaysia hanya perlu bertanya di dalam diri mereka sendiri, adakah mereka percaya kepada Gani Patail, Khalid Abu Bakar dan Encik Najib-Altantuya." 

Pulak Dah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.