Saturday, June 25, 2011

Ceramah Tun M Ketika Upacara Pecah Tanah bangunan Perkim Selangor Memang Baik ! Posted by Mohd Shubhi


Orang Islam perlu mempamerkan cara hidup Islam sebenar agar mereka dipandang mulia dan dihormati. Umat Islam juga perlu menterjemahkan amalan keadilan di dalam hidup mereka bagi memastikan umat islam tidak dipandang serong oleh orang luar dan mereka tidak ditakuti.

Umat Islam juga perlu mempamerkan sistem pengurusan yang hebat berlandaskan ajaran Islam yang sebenar agar keadilan serta kemakmuran dapat dikecapi oleh semua golongan.


Seorang muslim juga perlu sentiasa memperbaiki diri mereka sepanjang masa ke arah yang lebih baik agar mereka berjaya di dunia dan juga di akhirat.

Pemerintah Islam pula perlu memastikan pemerintahan mereka mampu menterjemahkan keadilan pada segenap lapisan masyarakat, bangsa dan juga agama dan tidak menekan golongan lain yang bukan dari golongan Islam agar Islam tidak mendapat imej yang buruk.

Demikianlah ceramah Tun M ketika merasmikan upacara pecah tanah bangunan Perkim Selangor. Semuanya benar belaka ucapan Tun M itu, cuma apakah yang dimaksudkan oleh Tun M sebagai cara "Islam yang sebenarnya" adalah sesuatu yang menarik untuk diperbahaskan.

Ada para ilmuan yang pakar dan hebat dalam menterjemahkan maksud Islam sebenarnya tetapi malangnya dia sendiri tidak dapat mengamalkan apa yang difahaminya.

Ada pula mereka yang sedikit tersasar dalam menterjemahkan Islam sebenarnya tetapi mereka mengamalkan dengan sempurna atau hampir sempurna apa yang difahaminya.

Apa yang kita harapkan adalah agar kita menjadi golongan mereka yang faham apa yang dimaksudkan dengan ajaran Islam sebenar dan dalam masa yang sama juga mampu mengamalkannya sebaik mungkin.

BERNAMA - Muslims Need To Project Actual Islamic Way Of Life To Gain Respect - Dr Mahathir

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.