Followers

Monday, December 6, 2010

SETIAUSAHA KERAJAAN KELANTAN KENYATAAN AKHBAR

Menjunjung titah perintah Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V, al-Sultan Kelantan, saya memaklumkan bahawa Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V, al-Sultan Kelantan, telah mengampuni perkenan perkara berikut:

1. Menarik balik Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati (D.K.) (Al-Yunusi) serta Tauliah Pelantikan Ahli Yang Pertama (Seri Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (S.P.M.K.) (Al-Muhammadi I) yang telah dianugerahkan kepada Yang Berhormat Mulia Tengku Razaleigh Hamzah, No. K/P: 370413-03-5083, sebelum ini, mulai pada 2 Disember 2010.

2. Menarik balik Tauliah Pelantikan Ahli Yang Kedua (Dato’ Paduka) Bagi Darjah Kebesaran Jiwa Mahkota Kelantan Yang Amat Mulia (D.J.M.K.) (Al-Ismaili II) serta Pelantikan Jaksa Pendamai (J.P.) yang telah dianugerahkan kepada Dr Haji Yaacob Hussain Merican, No. K/P: 380920-03-5597, sebelum ini, mulai pada 2 Disember 2010.

Kedua mereka yang terbabit dalam penarikan di atas telah dimaklumkan melalui surat pada tarikh-tarikh tersebut.

Adapun penarikan balik ini adalah hak Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V, al-Sultan Kelantan, yang dijalankan menurut hemah dan budi bicara Baginda jua.

(DATO’ SERI SETIA RAJA DATO’ HAJI MOHD AISERI ALIAS)
Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan

Bertarikh Pada: 28 Zulhijjah 1431H
Bersamaan: 5 Disember 2010

………………………………………………………………………………………………..

penarikan balik ini adalah hak Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Muhammad Ke-V, al-Sultan Kelantan, yang dijalankan menurut hemah dan budi bicara Baginda jua - DATO’ SERI SETIA RAJA DATO’ HAJI MOHD AISERI ALIAS , Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan

SALAH SATU PUNCA PENARIKAN BALIK DARJAH-DARJAH KEBESARAN TENGKU RAZALEIGH HAMZAH

KU LI: TIGA KEADAAN TIDAK TERJADI, KESAHIHAN SULTAN BARU DIRAGUI
(TERJEMAHAN DARI AKHBAR SIN CHEW DAILY, 14 SEPTEMBER 2010)

KUALA LUMPUR, 13 Sept – Timbalan Yang Dipertua Majlis Perajaan Negeri Kelantan, Tengku Razaleigh Hamzah, berkata, dalam keadaan Baginda Sultan Kelantan masih hidup, tidak menghilangkan diri dari Kelantan tanpa alasan kukuh lebih daripada setahun ataupun turun dari takhta secara sukarela, kesahihan pemasyhuran Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra, sebagai Sultan adalah diragui.

Ahli Parlimen Gua Musang itu juga memberitahu Sin Chew Daily bahawa jika kedudukan Tengku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan tidak sah dari segi undang-undang, semua akta yang bakal diluluskan oleh dewan undangan negeri yang mendapat perkenan Baginda juga tidak sah.

Beliau berkata, hanya dalam tiga keadaan sahaja Sultan boleh digantikan, iaitu jika Sultan mangkat, menghilangkan diri dari Kelantan tanpa alasan kukuh lebih daripada setahun ataupun jika Sultan turun dari takhta secara sukarela. Walau bagaimanapun, ketiga-tiga keadaan itu tidak berlaku di Kelantan, maka tiada sebab pemasyhuran Sultan baru dilakukan.

“Apa yang paling dibimbangkan ialah kedudukan Sultan yang tidak sah dari segi undang-undang memberi kesan yang mendalam; rang undang-undang yang diluluskan oleh dewan undangan negeri perlu mendapat perkenan Sultan sebelum dikuatkuasakan sebagai akta; jika Sultan tidak sah dari segi undang-undang akta berkenaan juga turut menjadi tidak sah dan belanjawan tahunan yang dibahaskan dalam dewan juga tidak sah”.

“Baginda Sultan juga perlu menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja, membuat keputusan mengenai perlantikan hakim dan sebagainya, ini akan memberi kesan kepada semua, sebab itulah timbulnya kebimbangan”.

Beliau berpendapat perkara sebegini berlaku disebabkan undang-undang berkaitan institusi raja tidak lagi dihormati. Source.. kelantan Insider

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.