Saturday, December 4, 2010

KESAN KENAIKAN BARANG - Golongan kaya raya... mereka tak terjejas apa-apa.

Kenaikan harga petrol impak kepada kehidupan rakyat, terutama rakyat marhaen. Golongan kaya raya... mereka tak terjejas apa-apa. Kehidupan mereka biasa jer, macam tak der apa-apa yang berlaku.

Tetapi... bagi golongan marhaen, ia amat dirasai. Ini kerana, kenaikan harga petrol memberi kesan kepada harga barangan lelainnya serta perkhidmatan pengakutan. Simple-nya... kos sara hidup kita melambung naik. Tingggiii...!! Duit menjadi semakin kecil nilainya akibat kenaikan kadar inflasi. Fuiyooo!! Boleh mati ooooo.. Nak hidup boleh mati!!

Salah satu golongan yang terkesan amat dengan semua ini ialah golongan pelajar terutama yang belajar di IPT-IPT swasta mau pun di IPTA-IPTA terutamanya, di bandar-bandar besar serta di ibu kota.

Walau pun kebanyakan mereka ada PTPTN, tetapi... ia tidak mencukupi. Bagi mereka yang belajar dengan duit sendiri tapi datang dari golongan yang biasa-biasa.... kehidupan mereka pasti derita. Kos sara hidup yang tinggi di ibu kota, menyukarkan mereka untuk support kehidupan mereka sebagai pelajar. Nak minta support daripada kampung.... paham-paham jerlah, ibu ayah pun susah jugak.

Lantas, demi mencapai cita-cita untuk menggenggam segulung ijazah dan demi tak mahu menghampakan harapan emak ayah serta keluarga terhadap mereka, maka... mereka terpaksa pandai-pandai mencari jalan keluar untuk terus survive.

Di kota-kota besar, banyak peluang untuk mencari duit dengan cara mudah. Antara, mahu dengan tak mahu saja. Bagi sesetengah... memang mereka tak mahu, tetapi terpaksa. Caranya... jual maruah diri dengan menjadi GRO, social escort, pelacur, malah ada yang menjual dadah secara part time. Fuuhh... duit pasti moncah!! Kekadang siap boleh hantar ke kampung, untuk membantu emak ayah.

Dan... kini gejala ini telah berlaku pada para pelajar kita. Siapa nak dipersalahkan??

Well...diri sendiri sudah pasti. Keadaan hidup memaksa mereka. Tapi... siapa lagi yang patut dipersalahkan hingga mereka mengambil jalan yang keji ini??

Siapa lagi kalau bukan kerajaan. Mereka juga patut dipersalahkan. Kegagalan dan ketidakcekapan kerajaan mengurus dan mengawal ekonomi negara, menjadikan keadaan ini berlaku. Jadi, yang turut menerima kesan dan menjadi mangsanya ialah para pelajar kita.

Tak percaya?? Baca ini....

ADUN BN: Siasat dakwaan pelajar IPT jadi pelacur

Kementerian Pengajian Tinggi diminta segera menjalankan siasatan yang menyeluruh mengenai dakwaan terdapat pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) yang terpaksa "menjadi pelacur" bagi membiayai kos pengajian mereka.

ADUN kawasan Tanjung Batu Datuk Hamisa Samat berkata masalah itu perlu diberi perhatian serius oleh kementerian kerana bukan sahaja menjejaskan nama baik IPT tetapi juga bagi menyelamatkan masa depan golongan yang terlibat.

"Kita amat berharap ada maklum balas segera daripada pihak kementerian kerana isu ini telah lama diperkatakan dan kini dibangkitkan sekali lagi.

Terpaksa melacur

"Isu pelajar IPT 'terpaksa' melacur ini ibarat barah yang jika tidak diubati dan diambil langkah-langkah pencegahan boleh menyebabkan keadaan menjadi lebih buruk," katanya dalam satu kenyataan di Kota Kinabalu hari ini.

Hamisa berkata demikian sebagai mengulas pendedahan Ketua Pergerakan Wanita Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Bersatu (Upko), Dr Jaina Sintian pada simposium parti itu Khamis lalu bahawa ada pelajar IPT yang terpaksa menjadi pelacur bagi membiayai kos pengajian mereka.

Jaina dipetik sebagai berkata kebanyakan mereka yang terlibat datang daripada keluarga yang bermasalah seperti berlaku perceraian ibu bapa mereka menyebabkan mereka tidak mempunyai tempat bergantung bagi menanggung kos pengajian dan kos.

[Selanjunya di sini]

Aha.... sedor pun!! Kos sara hidup naik melambung akibat selaras itu dan ini. Tapi... upah dan gaji tak nak pulak diselaraskan?!! Biasiswa dan PTPTN tak nak selaras pulak?!!

Ini namanya selaras berpilih-pilih. Selaras nak mengena namanya.... Yang dahulu dikenakan dan terkena ialah RAKYAT!! Posted by A Mum Of Three Mohd

sumber: A mum of Three Mohd

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.