Wednesday, May 1, 2013

SUDAH LAH UNTUK RAKYAT SABAH. INI KALI LAH,...... "TUKAR" "TUKAR" "TUKAR"

 
 
















 
 
 
Pada masa ini bandar-bandar utama di Kota Kinabalu, Kudat, Sandakan, Lahad Datu, Tawau dan Keningau tidak baik antara berkaitan dengan jalan raya yang baik jika dibandingkan dengan rangkaian jalan raya di Semenanjung Malaysia. Ini adalah 'lebuh raya sub-standard' dengan jalan standard JKR-R3 menghubungkan bandar-bandar serantau.
Pada tahun 2005, Sabah mempunyai 1,428 km jalan utama persekutuan dan 14,249 km jalan raya negeri, yang mana 6,094 km adalah jalan-jalan ditutup dan baki 9583 km adalah jalan batu kerikil dan bumi. Ini menunjukkan bahawa hanya 38.9% daripada jalan-jalan yang ditutup di Sabah berbanding dengan 89.4% daripada jalan-jalan ditutup di Semenanjung Malaysia.

Tambahan pula, jalan utama dibina pada tahun 1970-an dan 1980-an di bawah pinjaman Bank Dunia adalah standard yang mencukupi pada masa itu. Walau bagaimanapun, memandangkan keperluan masa ini, terdapat keperluan untuk menaik taraf jalan-jalan.  
 
Sebagai contoh, jalan raya dan laluan pejalan kaki lebar bahu (sesuai sebelum ini) kini terlalu sempit dan tidak mencukupi untuk memenuhi permintaan saiz semasa kenderaan dan jumlah trafik prying ke atas jalan raya.

Dalam usaha untuk membangunkan kawasan pedalaman, rangkaian jalan raya yang menghubungkan Timur ke Barat, dan Utara ke Selatan mesti dibina dan disiapkan secepat mungkin. Pan Borneo Highway yang menghubungkan Sabah melalui Brunei ke Sarawak mesti dinaik taraf kepada standard R5 dua hala.

Ia kini masa untuk menghubungkan Sabah dan Sarawak tanpa perlu melalui Brunei. Pembinaan Pan Borneo Highway (lebuh raya persekutuan) bermula pada tahun 1963 apabila Sabah dan Sarawak menyertai Persekutuan Malaysia. Ia telah dirancang untuk tempoh sejumlah 2,083 km dan pada tahun 2006 adalah 95% daripada jalan R3-jenis siap.

Pergantungan di jalan-jalan batu di seluruh Sabah melambatkan pembangunan industri, seperti pengangkutan barangan seperti produk pertanian dan perkilangan tempatan dikekang daripada diangkut ke pelabuhan atau lapangan terbang.

Infrastruktur jalan raya tidak memudahkan pengangkutan kontena dan ini merupakan satu kekangan kepada pembangunan ini kelompok pemprosesan makanan. Isu-isu ini perlu segera ditangani oleh kerajaan yang memerlukan jalan-jalan itu diperluaskan untuk memudahkan aliran trafik dan memudahkan pengangkutan barangan.

Di bawah Rancangan Malaysia Ke-9, sejumlah RM3.188 bilion (19%) telah diperuntukkan untuk rangkaian jalan hubungan projek daripada RM16.9 bilion jumlah kos projek. Malangnya, sebanyak hanya RM6.8 bilion (40%) daripada semua projek (termasuk jalan raya) telah siap daripada RM16.9 bilion jumlah projek.

Ini menunjukkan ketidakberkesanan, ketidakcekapan dan kelalaian kerajaan BN dalam melaksanakan, membina dan menyiapkan projek-projek yang dirancang di Sabah.  
 
Bagaimana BN boleh menyiapkan projek-projek jalan raya, membangunkan Sabah dan melaksanakan tadbir urus yang baik? Pada Sementara itu, Sabah akan terus mengalami mimpi ngeri jalan ini buruk dan kerosakan berat risiko kepada kenderaan mereka atau kemalangan jalan raya walaupun muka.

Di bawah Rancangan Malaysia Ke-10 (2011-2015) RM20.30 bilion telah diperuntukkan untuk semua projek-projek pembangunan Sabah. Dengan prestasi kerajaan BN yang tidak seberapa 40% dalam Rancangan Malaysia Ke-9, adakah rakyat Sabah mengharapkan BN untuk menyelesaikan 50% daripada 10 projek Rancangan Malaysia menjelang tahun 2015? Pada kadar ini BN melaksanakan, Sabah akan lag lagi kereng belakang Malaysia Barat dalam semua perkembangan.

Sejak merdeka dan sehingga 2012, kita sudah 20 tahun di belakang Semenanjung Malaysia dari segi pembangunan. Adakah rakyat Sabah mahu memberi BN lima tahun lagi untuk menjalankan kerajaan negeri selepas Pilihan Raya Umum 2013?



Rakyat Sabah perlu pergi ke pilihan raya 2013 dengan tujuan untuk "Markotop Kali Lah - Switch, Tukar" mengundi sepenuhnya dan secara tunggal untuk Pakatan Rakayat untuk membentuk kerajaan baru untuk mendapat manfaat sepenuhnya daripada projek-projek pembangunan Rancangan Malaysia.  
 
Negeri-negeri PR (Pulau Pinang, Selangor, Kelantan dan Kedah) telah melihat keberkesanan, kecekapan dan tadbir urus yang baik dengan creditability, akauntabiliti dan ketelusan (CAT) prinsip. Ini telah terbukti dalam tempoh lima tahun lepas sejak tahun 2008, dan Laporan Ketua Audit Negara telah mengesahkan bahawa.

Di bawah Pakatan Rakyat, Sabah hendaklah bergerak ke hadapan dan memulihkan untuk menjadi salah sebuah negeri yang terkaya di Malaysia sekali lagi menggunakan sumber-sumber yang luas semula jadi dan bank tanah.

"Cukuplah cukup" dengan lima puluh tahun kerajaan BN, rakyat telah melihat dan mengalami cukup cukup. Mengapa tidak memberi Pakatan Rakyat lima tahun untuk mengubah keadaan? Sekurang-kurangnya, anda boleh diberi jaminan bahawa pengurusan baru dalam kerajaan negeri Sabah akan menjadi lebih baik daripada BN yang lama.
 
 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.