Followers

Monday, November 30, 2015

ANAK MUDA TAK SEINCI PUNYA TANAH? ( kecuali tanah waris bagi cukup untuk kubur sendiri)


Bang Maily II's photo.

HAKIKAT jelas tanah milik reserve Melayu di Malaya hanya tinggal 50% dan selebihnya telah digadai oleh yang berkuasa dan masa depan Melayu di Malaya memang susah. Maknanya orang Melayu bunuh orang Melayu sendiri kesan rakus, tamak dan haloba.

Di Sabah juga sama kelihatannya, seluas mata memandang dari Ranau-Telupid-Sandakan-Lahad Datu-Tawau-Tenom rata2 menghijau kesan kelapa sawit tetapi sayang beribu ekar itu atas nama syarikat/Sdn Bhd dan pemiliknya orang luar Sabah majoritinya.

Berdasarkan apa yang saya jelaskan makna kaum bumiputera di Sabah sama istilahnya dengan Melayu di Semananjung bakal menjadi pelarian di negeri sendiri.

Anak muda yang ada sekarang ini di Sabah rata2 tak punya tanah meski seincipun, yang ada hanyalah tanah warisan bapa dato nenek mereka yang kemudian di bahagiakan maka dapatlah sedikit untuk bina pondok tempat berteduh dan silap2 tanah untuk persemadian cucu cicit nanti tak punya.

Sekarang ini ada usaha orang asing yang baru dapat IC dan tarafnya sama dengan bumiputera terus berusaha memohon tanah di mana-mana yang belum punya geran dan mereka ini mendapat sokongan dari atasan dan sekarang inipun sudah sekian ramai mendapat tanah.

Orang kita pula asyik POLITIKING kedai kopi dan bijak sangat bicara soal politik meski hakikat sebenar mereka tidak tahu makna politik itu sebenarnya dan kesan asyik dengan dunia politik hebat di WHATSAPP dan laman sosial lain, tanah dan bumi mereka sendiri jadi milik orang lain dan akhirnya kaum bumi bakal merempat.

Mereka menang bersorak di mana pertemuan seperti kongress dan sebaganya tetapi kampung mereka tergadai. Burung terbang mereka pipiskan lada dan sama juga bagai pak kaduk atau mendengar guruh di langit air di tempayan ditumpahkan dan akhirnya kesan miskin susah terpaksa cium tangan peluk YB untuk minta bayarkan bil letrik dan air.

Duhai bangsaku, sampai kapan kira-kira kamu begini dan saya sendiri merasa malu sangat bila anak bangsaku menjadi peminta-minta dan asyik ikut belakang tetapi bila ditegur segera menjadi Hang Jebat menikam dan kita jadi musuh sampai mati.

Tidaklah mengapa, tugas saya menulis dan selebihnya terserah sama kamu bangsaku yang mulia dan baik hati tetapi kepala kena injak2 dan dijual nanti sama macam nilai ikan badukang.

Marah, silalah!


ISMAILY BUNGSU
sabah

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.